3 missers bij het kiezen van je niche

 

Wie kiest wordt zelf gekozen! Meer en meer zelfstandige dienstverleners raken overtuigd van deze wijsheid. Zij kiezen voor een niche. Dat is een specifieke doelgroep met een specifiek probleem, waarvoor zij een specifieke oplossing hebben.

Wanneer je dat goed doet, neemt je aantrekkingskracht op klanten gigantisch toe. Het is echter geen magisch tovertrucje. Het luistert zeer nauw welke focus jij voor je bedrijf bepaalt. Je kunt de plank ook behoorlijk misslaan en dan is die aantrekkingskracht ver te zoeken.

Dit zijn de drie grootste missers die je kunt maken…

Misser 1: Je niche sluit niet aan op je passie en talenten

Vaak kiezen ondernemers voor een richting waarvan ze denken dat ze daar de meeste kansen hebben, ook al vinden ze deze richting niet echt leuk meer. De reden hiervoor is meestal dat ze er al jarenlang ervaring in hebben en dat het daarom logisch lijkt om hierop voort te borduren.

Als zelfstandige is het echter van groot belang dat je iets doet waar je hart ligt, waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt en waar je je graag voor inzet. Anders gooi je bij de eerste de beste tegenslag het bijltje erbij neer. Daarnaast kun je je vast en zeker wel voorstellen dat de kans van slagen groter is wanneer je iets doet waar je echt een kei in bent.

Misser 2: Je doelgroep is te breed of te vaag

De kracht van een niche is dat je een doelgroep kiest, die herkenbaar en vindbaar is. Hoe specifieker je bent, hoe groter de kans dat jouw potentiële klanten zich erin zullen herkennen. Klinkt logisch, nietwaar? Toch kom ik nog veel coaches tegen die zich richten op vrouwen. En adviseurs die het MKB als focus hebben. Veel te breed!

Daarnaast lees ik ook regelmatig omschrijvingen van doelgroepen die nogal vaag zijn. Bijvoorbeeld “mensen die vanuit hun eigen kracht willen communiceren”. Het probleem hierbij is dat ze niet direct identificeerbaar zijn. En da’s behoorlijk onhandig voor je marketing.

Misser 3: Je stelt je methode of werkwijze centraal

Dit is een misser die vooral bij coaches en trainers voorkomt. Ze investeren vaak ongelofelijk veel tijd en geld om zich in hun vakgebied te bekwamen. Ze verdiepen zich in werkvormen en methodieken (bijvoorbeeld NLP, The Work of oplossingsgericht coachen) en zijn daar verschrikkelijk enthousiast over. Niks mis mee! Het is alleen geen goed idee om dit centraal te stellen.

Met een methode of werkwijze haal je geen klant over de streep. Dat heeft te maken met de werking van ons brein. Zonder in details te treden, komt het erop neer dat wij alleen maar in beweging komen als ons zogenaamde reptielbrein wordt getriggerd. En dat gebeurt alleen als we weten dat het ons iets wezenlijks gaat opleveren.

Tot zover de missers! Wil jij er zeker van zijn dat je de juiste niche te pakken hebt? Maak dan gebruik van deze checklist.

Doe de niche-check!

  • Je niche is gebaseerd op je passie en talenten.
  • Je doelgroep geeft je energie. Je voelt je ermee verbonden en werkt graag met ze.
  • De mensen of organisaties in jouw doelgroep hebben gemeenschappelijke kenmerken, interesses en behoeften.
  • Je doelgroep heeft urgente problemen of belangrijke vraagstukken en is op zoek naar oplossingen.
  • Je doelgroep heeft genoeg geld en is gemotiveerd om te investeren in de oplossing van hun problemen.
  • Je kunt deze doelgroep makkelijk vinden en benaderen.
  • De groep is groot genoeg om voldoende werk en opdrachten uit te halen.
  • Je hebt een bijzondere visie op de problematiek van je doelgroep
  • Jij hebt een sterk punt waarmee je deze doelgroep kunt overtuigen om voor jou te kiezen.
  • Je specialisme biedt genoeg aanknopingspunten om erover te schrijven of te spreken. Je kunt er “content” over maken.

Het mag duidelijk zijn dat de keuze van een niche is een zorgvuldig proces is. Heb je er hulp bij nodig? Wil je de niche die je voor ogen hebt aan mij voorleggen? Stuur me dan een berichtje naar nicolette@inspirationfactory.nl met daarin je naam, de naam van je bedrijf en de omschrijving van jouw niche. Dan krijg je mijn persoonlijke feedback en tips.

Ik ben benieuwd!

Nicolette Heinsbroek

2 Reacties

  1. inge

    ik ben bezig met mijn niche als coach.
    ” geluk en succes”
    ik geloof dat je interne geactiveerde drive het belangrijkste ding in de wereld is

    en ben overtuigd dat “emotie” de kracht van het leven is

    hoe kan ik dat als niche plaatsen om een doelgroep aan te spreken

    Antwoord
    • nicolette

      Hoi Inge,

      Geluk en succes vormen een prachtige duo. Mensen helpen dat te bereiken is een mooie missie. En blijkbaar heb je ook een heldere visie op de sleutel die er toegang toe geeft. Het is echter geen niche op zich. Het vinden van een niche die hierop aansluit is juist de volgende stap. Een niche geeft op wie je jij als coach specifiek richt en met welke problematiek zij worstelen. Wanneer je dat helder hebt, kun je je goed onderscheiden van al die andere coaches die hun klanten uiteindelijk ook allemaal geluk en succes beloven. Wat is een doelgroep waar jij je mee verbonden voelt? Wat is een problematiek waar jij iets mee hebt? Wat heb je zelf meegemaakt in je leven, waardoor je juist voor een specifieke doelgroep aantrekkelijk bent? Dit zijn de vragen waar je over na zou kunnen denken…

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *