Van bevlogen coachconcept naar briljant marketingconcept

Van bevlogen coachconcept naar briljant marketingconcept

 

De zaal zit vol coaches.

Op één stoere man na allemaal vrouwen.

Leuke vrouwen.

Ambitieuze vrouwen.

Geen geitenwollen-sokken-gedoe hier.

Ook al zijn we met z’n allen deelnemer aan de Nieuwe Coach Opleiding van Dolly Heuveling van Beek, waarin energie, intuïtie en gevoel centraal staan om nog betere coachresultaten te bereiken.

Voor mij best vaag soms, maar vooral super interessant.

Ik luister naar de verhalen…

Maartje heeft net haar baan opgezegd. Ze werd nagenoeg weggepest op haar werk en nam het heft in eigen handen. Geweldige stap!

Janine heeft een paar jaar geleden haar zus verloren en ontdekte dat de hulp die er te vinden is om zoiets te verwerken allemaal behoorlijk “zwaar” is. Ze wil jongeren die te maken krijgen met verlies op een wat luchtigere manier helpen hiermee te dealen. Top concept!

Esther wil haar ervaringen als “happy single” gebruiken om andere singles te leren hoe zonder relatie toch verliefd kunnen zijn op het leven. Klinkt heerlijk!

Ik voel de power en de drive bij iedereen om iets te betekenen voor een ander. We kunnen met z’n allen zoveel bereiken. Groei in organisaties, geluk in gezinnen, succes bij ondernemers.

Ik hoop zo ontzettend dat dat allemaal lukt. Alleen weet ik ook dat er een heleboel klasse coaches (en andere ondernemers) zijn die hun boodschap niet over de bühne krijgen. Die nauwelijks klanten hebben en eigenlijk werkloos zijn in hun eigen bedrijf. Helaas is het dan ver te zoeken met die betekenis.

Een kei van een coach zijn is geen garantie voor succes. Om als ondernemende coach te slagen zul je jouw coachconcept moeten vertalen naar een gaaf marketingconcept. Een marketingconcept is alleen zo’n enorm containerbegrip en het heeft voor een multinational uiteraard een andere lading dan voor jou. Maar in de kern gaat het om aantrekkingskracht. Aantrekkingskracht op klanten die precies bij jou passen. En bij wie jij echt een verschil kunt maken. Wanneer je die mensen weet te raken met jouw concept, dan ga je een super toffe klantenkring opbouwen en flinke impact hebben met je werk.

Een coachconcept redeneert vanuit jou als coach. Een marketingconcept redeneert vanuit de markt. En dus is het essentieel dat je de markt kent. Dat je je klanten kent. Dat je weet wat er bij hen leeft. Dat je jouw dienstverlening bekijkt vanuit hun perspectief. Daarbij is het goed om je te beseffen dat jouw klant wellicht met een hele andere vraag bij jou aanklopt, dan waar je hem of haar uiteindelijk op gaat coachen. Die klant is zich namelijk nog helemaal niet bewust van de vraag achter de vraag. Die wil bijvoorbeeld gewoon een fijne relatie en is zich nog helemaal niet bewust van eventuele bindings- of verlatingsangst. Snap je?

Geef om te beginnen maar eens antwoord op de volgende vragen:

Op wie richt jij je?

Welke problematiek leeft er bij hen?

Met welke vragen lopen ze rond?

Waar liggen ze van wakker?

Wat hebben ze al gedaan om hun problemen op te lossen?

Waaraan merken ze dat het zo echt niet verder kan?

Wat is de belangrijkste aanleiding om bij jou aan te kloppen?

Waarom kiezen ze specifiek voor jou?

Wat zijn de verlangens van jouw klanten?

Waar zouden ze heel blij van worden?

Wat zijn hun grootste dromen?

Kruip helemaal in de huid van jouw ideale klanten. Gebruik hun woorden. Beschrijf wat ze zouden vertellen als ze met vriendinnen uit eten gaan of met vrienden in de kroeg zitten. Leef je in en leef je uit!

Ben jij zo’n topcoach en zou je wel eens willen sparren over over jouw marketingconcept? Dat kan…

Meld je hier aan voor een gratis Business Energizer.

Wie weet spreek ik je binnenkort, leuk!

2 Reacties

  1. Marije

    Goed artikel

    Antwoord
    • nicolette

      Dank je Marije! Hoe staat het met jouw concept?

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *