Online ondernemen zonder technisch gedoe

Zijn tools en techniek de backbone van een online bedrijf? Heb je als online ondernemer veel tools nodig? Moet je de techniek zo snel mogelijk uitbesteden? Deze drie stellingen kreeg ik voorgeschoteld door Mirjan van der Meijden. De vrouw achter Howtohotspot. Een plek...

Lees meer

Opvallen tussen duizenden andere coaches en adviseurs

Ik hou van ondernemers. Ik vind het altijd zo gaaf als iemand de verantwoordelijkheid voor zijn of haar werk en leven helemaal in eigen hand neemt. Ik bewonder al die lefhebbers die durven te ontsnappen aan kantoortuinen, veeleisende bazen en vakantieroosters. Elke...

Lees meer

De zin en onzin van funnels

  De afgelopen week kreeg ik ineens van drie van mijn klanten de vraag of ik hen wilde helpen met hun funnels. Die vraag kreeg ik nooit eerder. Wat is er aan de hand? Is er een funnelepidemie uitgebroken? Ik zie het overal opdoemen. Alsof funnelen ineens een hype is....

Lees meer

Klanten krijgen zonder te verkopen?

  “Hoe kan ik veel klanten krijgen als verkopen niet mijn grootste hobby is?” “Die en die stuurt wel heel veel nieuwsbrieven hè om haar programma te verkopen.” “Ik maak mezelf gewoon heel zichtbaar, dan hoef ik niet te verkopen.” “Ik ga niks verkopen in mijn webinar...

Lees meer

Moeite met het omschrijven van je doelgroep?

Het eerste waar we vaak aan denken als het gaat om doelgroepen zijn demografische factoren, zoals geslacht of leeftijd. Dat onderscheid is uiteraard handig wanneer je bh’s, baardentrimmers of kinderwagens verkoopt :-). Misschien denk jij als coach of adviseur bij het...

Lees meer

Dit pakte totaal anders uit…

Ken je dat? Dat iets wat je bedenkt totaal anders uitpakt dan je had verwacht? Nou ja, dat had ik dus met mijn vorige nieuwsbrief en de vraag naar het ideale businessmodel. Ik had eerlijk gezegd wel enige lijn in de antwoorden verwacht. En ook dat de schaalbare en...

Lees meer

Welk businessmodel is het nu helemaal?

  Jaaa… we gaan het vandaag hebben over jouw businessmodel. Dat klinkt natuurlijk ongelofelijk slaapverwekkend. En toch wil ik je er wakker voor schudden. Laten we de term verdienmodel hanteren. Dan wordt het al een tikkie leuker, want je bent je business gestart om...

Lees meer

Zo check je de plakfactor van je marketingboodschap

  Ken jij de Plakfactor? Het boek van Dan & Chip Heath? Die twee broers hebben gewoon tien jaar onderzoek gedaan naar de kenmerken van een beklijvende boodschap. Geweldig. Ze analyseerden honderden succesvolle ideeën. En op basis daarvan ontdekten ze zes...

Lees meer

Marketing is meer dan bloggen en vloggen

  Als zelfstandig ondernemer moet je aan marketing doen, anders krijg je geen klanten. Dat lees en hoor je overal. Maar wat is dat nou? Aan marketing doen. Het suggereert dat je in actie moet komen. Het wordt gezien als reclame maken, een mooie website ontwikkelen,...

Lees meer

Whaaa… ik kon mijn WHY niet vinden

Als een brave leerling ging ik van start... Hoe het heurt. Uit het boekje. Een nieuwe website, een nieuw concept, een nieuwe positionering. Het begint allemaal met helderheid over je WHY. Simon roept het. Iedereen roept het. Je moet beginnen met je waarom. Ik staar...

Lees meer

Waarom je nooit een klant over de streep trekt

Vrijdag gaf ik een presentatie aan 44 super ondernemers in de Business School van Simone Levie. Mijn verhaal ging over verkopen. Over hoe je op een sympathieke manier klanten kunt binnenhalen. Zonder te leuren en te pushen. Eén van de deelnemers gebruikt op een...

Lees meer

Onmisbare ondernemerskwaliteiten?

Om als coach of trainer een goedlopend bedrijf op te bouwen met goedbetalende klanten is het niet genoeg om een kei te zijn in je vak. Naast inhoudelijke expertise moet je beschikken over een aantal cruciale ondernemerskwaliteiten. Gelukkig besteden de gerenommeerde...

Lees meer

Wil jij ook liever niet kiezen?

  Ik werk nu een paar maanden als business manager van Simone Levie. In die hoedanigheid spreek ik tientallen ondernemers die een online programma willen gaan maken. Een online business opzetten is leuk en slim. Dus ik snap het enorme animo. Ik heb zelf tenslotte ook...

Lees meer

Mijn meest persoonlijke blog ever…

  Het leven loopt helaas niet altijd zoals je zou willen. Vroeg of laat lijkt iedereen z’n portie ellende te krijgen. Linksom of rechtsom. We krijgen te maken met heftige gebeurtenissen. Die alles anders maken. Alles in een ander perspectief zetten. In mijn geval een...

Lees meer

Waarom een goed product zich niet vanzelf verkoopt

Je hoort het wel eens hè… een goed product verkoopt zichzelf. Mooi niks van waar! Een product of dienst kan nog zo geweldig zijn. In veel gevallen is echt meer nodig om het ook verkocht te krijgen. Het heeft te maken met het wonderlijke koopgedrag van consumenten. Dat...

Lees meer

Stop toch met verkopen!

  Huh? Stoppen met verkopen? Maar hoe kom ik dan aan klanten? Nou, juist door niet te willen verkopen. Iets willen verkopen is namelijk het grootste obstakel in het verkoopproces. En laten we de term verkoopproces ook maar meteen vergeten. Er is maar één proces en dat...

Lees meer

Moeiteloos in gesprek met potentiële klanten

Aan het begin van mijn werkende bestaan had ik een beroep waar niet veel mensen jaloers op zijn. Advertentieverkoper. Ik verkocht personeels-advertenties in Intermediair. Op maandagochtend spitten we de weekendedities van alle kranten door om te speuren naar...

Lees meer

Moet ik ook op Facebook?

Regelmatig krijg ik vragen over social media. Meestal met een sceptische ondertoon (die moet je er dus zelf even bij fantaseren). Kun je echt klanten krijgen via social media? Moet ik ook op Facebook? Waar moet ik dan over Twitteren? Ik ben zelf absoluut geen...

Lees meer

10 tips om je tarieven te bepalen

  Een goede prijs vragen voor je diensten. Een onderwerp dat veel ondernemers zweetdruppels bezorgt. Een potentië le klant enthousiast maken om een coachtraject of trainingsprogramma te volgen. Dat lukt je best aardig. Maar dan komt die ene vraag “Wat kost het?”. En...

Lees meer

Luister niet naar mij!

  Ik ben ontzettend blij dat je mijn blog leest. Ik deel namelijk graag mijn tips en ervaringen met je en hoop dat je er werkelijk iets aan hebt. Toch vind ik het langzamerhand tijd worden voor een belangrijke waarschuwing. Ik begin een beetje allergisch te worden...

Lees meer

Niks maatwerk, liever een standaard aanbod

  Ik herinner me mijn begintijd als zzp’er nog heel goed. Ik was supertrots dat ik het lef had gehad om ontslag te nemen. En te ontsnappen aan de loondienst-cultuur. Ik werkte de eerste jaren voor een aantal vaste opdrachtgevers die me regelmatig inhuurden voor...

Lees meer

Wat verkoop jij eigenlijk?

  Gisteren bezocht ik de Week van de Ondernemer in het Beatrix Theater in Utrecht. Ondernemers in alle soorten en maten liepen er rond. Ik ga graag met ondernemers in gesprek. Om te horen wat ze doen. Dat vroeg ik ze gisteren dus ook. Ik hoorde hun antwoorden aan. Duf...

Lees meer

Hoe je goede prijzen kunt vragen voor je diensten

  Wat de meeste dienstverleners doen als ze hun tarieven gaan bepalen, is kijken wat hun concurrenten vragen. En er dan net een beetje onder gaan zitten om ze een streepje voor te blijven. Daar gaat het vreselijk mis. Je collega-vakgnoten vragen namelijk steevast te...

Lees meer

7 eigenschappen van topverkopers

  Veel verkooptrainingen zijn gebaseerd op het aanleren van gestructureerde methoden, basale vaardigheden en slimme technieken om klanten binnen te hengelen. Toen ik nog in loondienst was, heb ik er ook vele van mogen volgen. Je weet wel, met rollenspellen en acteurs...

Lees meer

Hét geheim van succesvolle ondernemers

  "Ik weet het allemaal wel, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar!" Ik ben in gesprek met Anneke. Lifecoach. Twee jaar geleden bruisend van energie en vol goede moed voor zichzelf begonnen. € 12.000 omzet in 2013. Ik schrik ervan. Zij ook. Gelukkig is ze niet uit...

Lees meer

Hoe acquisitie in 2014 je grootste hobby wordt

  Een van mijn favoriete vragen aan ondernemers is wat acquisitie bij hen oproept. Het antwoord is zelden positief. Jammer maar logisch. We worden geconfronteerd met te veel slechte voorbeelden. Er wordt ons van alles in de maag gesplitst waar we niets aan hebben. We...

Lees meer

Wat kan er misgaan bij het kiezen van je niche?

  Wie kiest wordt zelf gekozen! Steeds meer zelfstandige coaches en adviseurs raken overtuigd van deze wetmatigheid. Zij kiezen voor een niche. Dat is een specifieke doelgroep met een specifiek probleem, waarvoor zij een specifieke oplossing hebben. Wanneer je dat...

Lees meer

Booming businessmodel in 7 stappen

  Je houdt van je vak en bent bereid om er tonnen energie in te steken. Je investeert in kennis en vaardigheden om nóg beter te worden in wat je doet. Je wilt je klanten tenslotte niet teleurstellen. Passie voor je vak is waanzinnig belangrijk, maar het is niet...

Lees meer

20 tips voor een winstgevende mailinglijst

  Als zelfstandig dienstverlener is je nieuwsbrief een razendsnelle route naar meer klanten en meer omzet. Hoe komt dat? Je kunt er eenvoudig veel mensen mee bereiken, in het hart van je doelgroep. Als je het goed aanpakt, opent 30% tot 50% je nieuwsbrief. Je hebt...

Lees meer

Maak jij deze desastreuze denkfout?

  De meeste zelfstandige coaches, trainers en adviseurs die ik ken zijn talentvolle professionals die zich vol passie inzetten voor hun klanten. Het is hun missie om mensen of organisaties te laten groeien en bloeien. Ze bruisen van energie wanneer ze zien dat de...

Lees meer

Is dit de reden dat je te weinig klanten binnenhaalt?

Ik heb weer een rode draad ontdekt. Die ik graag met je deel. Veel coaches, trainers en adviseurs hebben te weinig klanten. Dat frustreert. Een nog grotere frustratie is dat ze geen idee hebben hoe ze het precies moeten aanpakken. Met als gevolg dat ze van alles...

Lees meer

Nooit meer discussie over je uurtarief

  Werk jij uurtje-factuurtje? Vraag je een vaste prijs per coachsessie? Of per dagdeel? Het grote probleem dat je daarbij zult ervaren is de steeds terugkerende discussie over je tarief. Wat die discussie bijzonder irritant maakt is dat uurtarieven vergelijkbaar zijn....

Lees meer

Heeft een nieuwsbrief nog zin?

  ‘Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid. Iedereen lijkt wel een nieuwsbrief te hebben. Heeft het dan nog wel zin om er ook één te starten?’ Wanneer ik met mijn klanten in gesprek ga over de kracht van nieuwsbrieven, is dit een veel gehoorde reactie. Vraag ik even...

Lees meer

Wat zie jij door jouw marketingbril?

  Stel je voor... Je wordt uitgenodigd voor een radio-interview. Het gebeurde mij laatst zomaar en als het mij kan overkomen, waarom jou dan niet. Je zit onvoorbereid (en met klamme handjes) in de studio. Dat gebeurde mij ook. Om de spontaniteit in het interview te...

Lees meer

Missie, mindset en marketing

  In de afgelopen weken heb ik meer dan gemiddeld stilgestaan bij mijn visie en ideeën over succes. Over wat het is en hoe je het bereikt. Dat gebeurt blijkbaar automatisch bij zo’n bijzondere gebeurtenis zoals het 10-jarig bestaan als zelfstandig ondernemer. Missie,...

Lees meer

Is dit ook het grootste obstakel in jouw bedrijf?

  Een veelgestelde vraag aan mijn klanten is: “Wat is het grootste obstakel in je bedrijf?” Ra, ra, wat is het meest gegeven antwoord? Inderdaad: “Ikzelf!” Wat is dat toch hè? Dat we onszelf zo in de weg kunnen zitten. Dat we niet op onszelf durven vertrouwen. Dat we...

Lees meer

Wat jij kunt leren van een plakje worst…

  De slager doet het al sinds het begin van de vorige eeuw. Een plakje worst aanbieden. Gewoon omdat je klant bent. Een sympathiek gebaar. De slager hoopt dat je snel terug komt. En dan een groot stuk van die overheerlijke worst uit zijn eigen worstmakerij koopt. Of...

Lees meer

Hoe je GEEN klanten krijgt met gratis sessies

  Ongeveer anderhalf jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen "gratis sessies". Ik hoorde succesverhalen van coaches die er met het grootste gemak klanten mee binnenhaalden en er forse bedragen mee verdienden. Als loopbaancoach was ik gewend om...

Lees meer

3 strategieën voor een omzetexplosie in 2013

  Veel zelfstandige dienstverleners hebben een magere omzet. Ze verdienen vaak nog geen € 50.000 per jaar, terwijl ze vaak hoog opgeleid zijn en een bak aan ervaring hebben. Specifiek voor coaches geldt dat 45% van hen niet rond kan komen. Ze zijn gedwongen er een...

Lees meer

Weg met die mooie website!

  Ooit had ik een prachtige website, met een design om je vingers bij af te likken. Ik was er trots op en de mensen die er kwamen vonden hem ook heel mooi. Dat was het inderdaad. Een hele mooie website. Een website die mij nagenoeg geen klant heeft opgeleverd. Maar...

Lees meer

3 missers bij het kiezen van je niche

  Wie kiest wordt zelf gekozen! Meer en meer zelfstandige dienstverleners raken overtuigd van deze wijsheid. Zij kiezen voor een niche. Dat is een specifieke doelgroep met een specifiek probleem, waarvoor zij een specifieke oplossing hebben. Wanneer je dat goed doet,...

Lees meer

Daarom zeggen klanten NEE

  Picture this… Je voert een gesprek met een potentiële klant (in dit geval is het een man, terwijl het natuurlijk net zo goed een vrouw kan zijn). Je zit er lekker in. Het contact voelt goed. Van hart tot hart. Je stelt de juiste vragen om zijn situatie te...

Lees meer

Stop met verstoppertje spelen

  Eén van de must-haves voor een succesvol bedrijf is het lef om jezelf in de spotlights te zetten. Je moet zichtbaar zijn. Als klanten niet weten dat je er bent, dan staan ze echt niet ineens spontaan bij je voor de deur. Ze vinden gewoon een ander, die wel van zich...

Lees meer

Levert jouw businessmodel genoeg klanten op?

  Je hebt passie voor je vak, bent bereid om er bergen energie in te steken en je haalt fantastische resultaten voor je klanten. Goed in je vak zijn, gepassioneerd zijn, is waanzinnig belangrijk, maar het is niet genoeg. Je hebt ook een effectief businessmodel nodig...

Lees meer