Sympathiek & slim ondernemen

(en dat het vooral leuk blijft…)

Over Nicolette

12 ambachten, 13 ontdekkingen (geen ongelukken…!)

Zo zou ik mijn werkende bestaan het beste kunnen omschrijven. In loondienst hield ik het nooit langer dan 2 jaar vol in dezelfde functie. Snel verveeld, switchte ik van de ene naar de andere job. Om steeds weer nieuwe dingen te leren en mezelf opnieuw uit te dagen. Avontuur!

Nicolette HeinsbroekIk werd uiteindelijk sales- en marketingmanager bij het vrolijke weekblad Donald Duck. En ook die droombaan ruilde ik – inmiddels alweer veertien jaar geleden – in. Ik koos voor het zelfstandig ondernemerschap. Vanuit mijn fascinatie voor communicatie en menselijk gedrag volgde ik een trainersopleiding en richtte tegelijkertijd vol enthousiasme The Inspiration Factory op. Ik hield het aanvankelijk zo breed en open mogelijk. Ik vertelde aan iedereen die het maar wilde horen dat ik mijn eigen bedrijf was gestart en dat leuke opdrachten welkom waren. Opdrachtgevers konden met mij alle kanten op!

En zo fladderde ik door de eerste jaren van mijn zelfstandige bestaan. Ik liet me inhuren door verschillende bureaus voor allerhande trainingen, deed zo nu en dan een interim-klus voor mijn oude werkgever en tussen de bedrijven door begeleidde ik als coach mensen die vastliepen in hun loopbaan.Ik verdiende een redelijk belegde boterham, genoot van mijn vrijheid en had plezier in mijn werk. Het leek allemaal rooskleurig…

Tot de crisis zich aandiende in 2008 en mijn opdrachtgevers stuk voor stuk wegvielen. Ik zag de droom van mijn bedrijf langzaam in rook opgaan. Wat nu? Terug in loondienst? No way!

Het besef kwam hard aan: ik had in al die jaren nauwelijks iets aan marketing of sales gedaan en geen eigen klantenkring opgebouwd. Mijn bedrijf had totaal geen onderscheidend vermogen. En ik had geen verhaal. Ik wist dat dit maar één ding kon betekenen. Voor het eerst in mijn zelfstandige bestaan ging ik iets doen waar ik al die jaren voor weggelopen was… Keuzes maken en focussen om mezelf helder te positioneren en klanten te vinden. En het lukte!

Inmiddels heb ik honderden ondernemers geïnspireerd om een uniek businessconcept te creëren en een sympathieke & slimme marketingstrategie uit te stippelen. Mijn veelzijdigheid (ooit mijn grootste valkuil) zet ik nu juist als kracht in. Om met een brede scope naar jouw business te kijken en de samenhang te zien tussen je concept, je visie, je werkwijze, je aanbod, je marketingstrategie én jou als mens.

 

Nicolette Heinsbroek