Werk jij uurtje-factuurtje? Vraag je een vaste prijs per coachsessie? Of per dagdeel?
Het grote probleem dat je daarbij zult ervaren is de steeds terugkerende discussie over je tarief. Wat die discussie bijzonder irritant maakt is dat uurtarieven vergelijkbaar zijn. In tegenstelling tot de waarde die jij biedt ten opzichte van andere aanbieders. Probeer dat verschil maar eens aan het verstand te brengen van je potentiële klanten.
Met name in de huidige economische situatie staan die tarieven desastreus onder druk. Zelfstandigen worden schaamteloos tegen elkaar uitgespeeld en vergoedingen van 40 Euro per uur voor hoog opgeleide ondernemers zijn aan de orde van de dag.
De onzekerheid over voldoende werk, maakt dat je snel geneigd bent om hierin mee te gaan. Dat snap ik best.
Gelukkig is er een weg om te ontsnappen aan deze moordende tarievenslag.
Je kunt er namelijk voor zorgen dat je uurtarief niet meer te herleiden en dus niet meer te vergelijken is. Het is misschien een wat negatieve benadering van deze oplossing. Ik kom straks bij de positieve.
Nu eerst de oplossing… Je gaat kant-en-klare producten maken van je diensten. Dat kunnen zowel groepsprogramma’s als individuele trajecten zijn.
De sleutel zit ‘m in het combineren van verschillende onderdelen en het toevoegen van waardevolle extra’s tot één geheel. Je geeft het een pakkende naam en een vaste prijs. Voilà!
Mijn programma Meer Klanten… Meer Impact! bijvoorbeeld is een combinatie van groepsbijeenkomsten (live en telefonisch) en individuele coachsessies. Bovendien krijgen de deelnemers een uitgebreide werkmap met handige checklists en formats.
Ook heb ik mijn individuele begeleiding gestandaardiseerd in een half jaar VIP-coaching en exclusieve VIP-dagen (met allerlei waardevolle toeters en bellen!).
Het gaat erom dat je afgeronde programma’s en complete trajecten gaat ontwerpen.
En dan nu die beloofde positieve benadering. Ik zie vier waanzinnige voordelen:
1. Het allergrootste voordeel is dat “standaard” producten veel makkelijker verkopen. Je diensten worden namelijk tastbaar. Je maakt voor je klanten heel helder wat je ze biedt en wat het kost. Dat vinden zij veel prettiger dan schimmige afspraken over uren en mogelijke resultaten die daarin bereikt worden.
2. Het ontwerpen en aanbieden van je eigen unieke productenaanbod geeft een enorme impuls aan je ondernemerschap. Je kunt eindeloos creatief zijn in het bedenken en uitwerken van productvormen, waarmee je je opnieuw kunt onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
3. Het derde voordeel van het werken met producten is de tijdsbesparing die je ermee creëert. Het kost je slechts één keer ontwikkeltijd. Daarna kun je de programma’s eindeloos herhalen. Maatwerk-offertes behoren voorgoed tot het verleden.
4. Last but not least… je inkomen kent geen grenzen. Je trajecten krijgen een vaste prijs, gebaseerd op de waarde ervan. Bij groepsprogramma’s geldt die vaste prijs per deelnemer. Dan kun je werkelijk goed verdienen. Stel dat je een halfjaar-programma aanbiedt voor 4000 Euro en je hebt 10 deelnemers. Reken maar uit. En wat te denken als het er 20 worden!
Kortom, met het aanbieden van jouw eigen unieke productenassortiment creëer je een uiterst lucratief businessmodel.
Beeld je eens in wat er straks gebeurt als potentiële klanten naar je uurtarief vragen. En dat jij dan met een grote glimlach zegt: Dat heb ik niet!
Hoe zullen ze reageren, denk je? Neem maar van mij aan dat ze aan je lippen hangen om te horen wat je dan wél hebt.
Ik ben benieuwd naar je reactie op dit artikel. Je kunt hem hieronder aangeven. Dank je!
Nicolette
Goed verhaal Nicolette, met plezier gelezen.
Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan, en je standaard producten in digitale vorm gieten, bijvoorbeeld een training via pdf’s, video’s en mp3’s. Kost tijd om te maken, maar als het eenmaal staat krijg je een ‘passief inkomen’. En dan daarnaast als Hi-End product bijvoorbeeld zo’n halfjaarprogramma, met sessies, webinars e.d.
Wel zul je met deze opzet bepaalde klanten missen. Namelijk degenen die geen behoefte hebben aan een algemene training, maar een oplossing willen voor een concreet probleem, – een adviestraject dus. En dan wordt het toch weer ‘uurtjes tellen’. Al kun je dit enigszins vermommen door een fixed fee aan te bieden.
Dank voor je reactie Arjan!
Die stap verder is inderdaad een goed idee, alhoewel mijn ervaring is dat dat soort online producten niet altijd makkelijk te verkopen zijn. Klanten vinden het vaak moeilijk in te schatten wat ze precies krijgen. Er zijn natuurlijk ook allerlei combi’s van online en offline mogelijk.
Wat jou opmerking betreft over klanten die een oplossing voor een concreet probleem willen… In mijn optiek kun je ook daar een “product” van maken. De problemen van jouw klanten zijn, zeker wanneer je een duidelijke niche gekozen hebt, vaak vergelijkbaar. Dit betekent overigens niet dat je geen persoonlijke aandacht aan die klanten besteedt. Je kunt wel degelijk heel gericht meedenken en adviseren… en toch voor een vaste prijs!
Groeten,
Nicolette