Een van mijn favoriete vragen aan ondernemers is wat acquisitie bij hen oproept. Het antwoord is zelden positief. Jammer maar logisch.
We worden geconfronteerd met te veel slechte voorbeelden. Er wordt ons van alles in de maag gesplitst waar we niets aan hebben. We krijgen teveel reclame-boodschappen op ons af waar we niet op zitten te wachten.
Ongevraagde e-mailings over trapliften, terwijl je niets aan je benen mankeert. Telefoontjes over energie-oplossingen voor je bedrijf, terwijl je hartstikke tevreden bent met je huidige leverancier. Of erger… een aanbieding voor een supersonische kinderwagen, terwijl je geen kinderen kunt krijgen.
Die foute verkopers maken het voor ons ondernemers niet makkelijk. Iedereen is op zijn hoede. We laten ons niets aansmeren. En daar kom jij dan met je werkelijk goedbedoelde belletje. Kom er dan maar eens door met je verhaal. Grote kans dat je afgepoeierd wordt. En dat de acquisitie-moed je wederom in de schoenen zakt.
Zal ik je eens wat leuks vertellen? Misschien wel iets jaloersmakends?
Ik bel nooit potentiële klanten. Ze bellen mij.
Ik heb waardevolle gesprekken met ze. Waarin ze zelf besluiten om klant van mij te worden. Soms ook niet. Dat mag. Dan is de match tussen hun probleem en mijn oplossing onvoldoende.
Gelukkig is die match er heel vaak wel. Dat komt omdat er sprake is van warme of eigenlijk gloeiend hete acquisitie. Die situatie heb ik stap voor stap gecreëerd.
Marketing is daarbij het sleutelwoord.
Wil jij dat acquisitie in 2014 je grootste hobby wordt? Begin dan bij het begin en breng je marketing op orde.
Als zelfstandig coach, trainer of adviseur doe je dat als volgt:
- Maak jezelf herkenbaar voor jouw klanten door te focussen op een specifieke doelgroep met specifieke problemen.
- Bepaal jouw visie op de oplossing voor hun problemen vanuit jouw expertise.
- Krijg volgers binnen die doelgroep. Met een professionele website en een inspirerende nieuwsbrief ben je al een heel eind op de goede weg.
- Bouw aan je expertstatus door je kennis te delen. Niet alleen via je nieuwsbrief, maar ook door presentaties te geven. Ga op zoek naar de juiste podia of organiseer zelf teleseminars of webinars.
- Nodig je volgers uit voor gratis sessies. Dat zijn die gloeiend hete acquisitiegesprekken, waar het accent ligt op het geven van inzicht en inspiratie.
Marketing is de basis om acquisitie lollig te maken. En effectief!
Je krijgt boeiende gesprekken met interessante prospects. Die vereerd zijn dat jij tijd voor ze vrij maakt. Die graag hun worsteling willen delen met een expert als jij. Omdat ze je vertrouwen.
Wanneer je die gesprekken goed aanpakt, kun je er de leukste klanten mee binnenhalen op een prettige, relaxte manier.
Wil je weten of deze gloeiend hete acquisitiestrategie ook voor jou werkt?
Meld je dan aan voor een gratis Business Energizer. Ik deel mijn ideeën graag met je!
Je reactie op dit artikel is van harte welkom. En je doet me een groot plezier door het in je netwerk te delen.