Hoe je GEEN klanten krijgt met gratis sessies

 

Ongeveer anderhalf jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen “gratis sessies”. Ik hoorde succesverhalen van coaches die er met het grootste gemak klanten mee binnenhaalden en er forse bedragen mee verdienden.

Als loopbaancoach was ik gewend om vrijblijvende intakegesprekken te houden met potentiële klanten. Het initiatief daarvoor kwam bij hen vandaan. Op mijn site gaf ik aan dat geïnteresseerden mij konden bellen of mailen voor zo’n vrijblijvend gesprek en vervolgens wachtte ik passief af. Raar maar waar, ze stonden niet in rijen voor de deur om met mij in gesprek te gaan.

Ik dacht vervolgens het ei van columbus gevonden te hebben in het aanbieden van gratis sessies. Een actieve manier om warme contacten te creëren en ze met mij, mijn visie en aanpak kennis te laten maken. Om ze vervolgens als betalende klant in mijn praktijk te verwelkomen.

Dit ging er mis…

1. Ik kreeg reacties van mensen die ik helemaal niet als klant wilde.

2. Ik durfde ze niet af te wijzen, dus ging toch met sommige van hen in gesprek.

3. Ik vroeg onvoldoende door en was zelf veel aan het woord.

4. Ik gaf teveel weg.

5. Ik maakte de sessies onnodig lang.

6. Er zat geen structuur in de gesprekken.

7. Ik had geen specifiek aanbod.

8. Ik vulde in dat klanten mijn diensten niet konden betalen.

9. Ik haakte af als ze “nee” zeiden tegen verdere begeleiding.

10. Ik vergat om follow-up afspraken te maken.

En vast nog veel meer…

Als ik er nu aan terugdenk, kan ik er gelukkig om lachen. Maar destijds was het een grote frustratie dat ik zoveel gesprekken voerde die tot niets leidden.

Tot niets bij mij en dus ook tot niets bij mijn klanten!!

Ik liet hen gewoon wegglippen en ontnam ze daarmee de kans om wezenlijke veranderingen door te voeren en groei te realiseren. Het ontbrak me niet alleen aan de juiste vaardigheden om die gratis sessies tot een succes te maken. Het had ook te maken met mijn belemmerende mindset over verkopen en over de waarde van mijn diensten.

Wellicht herken je iets van mijn gestuntel van weleer. Als dat zo is, dan kan ik je beloven dat er hoop is. Ik heb de moed niet opgegeven en ben me serieus gaan verdiepen in de geheimen van deze boeiende en doeltreffende strategie om jezelf te verkopen.

Al mijn kennis en leerervaringen met deze warme acquisitiestrategie ga ik met je delen in het gratis teleseminar “Relaxed klanten werven met gratis sessies” op 8 februari. Je leert hoe je met de juiste mensen in contact komt, aan welke eisen zo’n sessie moet voldoen en hoe je je gesprekken logisch opbouwt zodat je daadwerkelijk klanten binnenhaalt.

Aarzel niet om je aan te melden via www.inspirationfactory.nl/gratis-sessies.

Je bent van harte welkom om mee te doen en het kost je niets!

Nicolette Heinsbroek

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *