“Hoe kan ik veel klanten krijgen als verkopen niet mijn grootste hobby is?”
“Die en die stuurt wel heel veel nieuwsbrieven hè om haar programma te verkopen.”
“Ik maak mezelf gewoon heel zichtbaar, dan hoef ik niet te verkopen.”
“Ik ga niks verkopen in mijn webinar hoor!”
Ik zie, lees en hoor regelmatig vragen en opmerkingen van deze strekking. En stilletjes verkneukel ik me dan om met deze ondernemers in gesprek te gaan. Om te kijken waar die angst en aversie voor verkopen vandaan komt. Welke hersenspinsels ze over dit thema hebben. En ze een totaal andere, verhelderende, frisse blik op verkopen te geven.
Want even hoor… het is toch van de zotte dat je wel een goedlopend bedrijf wilt hebben, dat je wel heel graag al die klanten wilt helpen, maar dat je bij verkopen een vieze smaak in je mond krijgt.
Wat is verkopen dan in essentie volgens jou?
Iemand iets aansmeren?
Iemand pushen, overtuigen of smeken klant bij je te worden?
Iemand met valse voorwendselen binnen lullen?
Iemand op sneaky wijze in de val lokken?
Iemand onder druk zetten om voor jou te kiezen?
Ik verbaas me over de paradox in deze. Je wilt heel graag klanten helpen, als je jezelf maar niet hoeft te verkopen.
Ik kan dan alleen maar concluderen dat ondernemers met deze gedachtegang helaas een scheef beeld hebben van wat verkopen in essentie is. Hun gedachtegang is waarschijnlijk gevoed door ervaringen en voorbeelden waarbij er wel degelijk sprake is van pusherige en schimmige verkooppraktijken. En daar wil je als sympathieke en eerlijke ondernemer uiteraard niet mee geassocieerd worden.
Dat snap ik volkomen. En daarom hoop ik dat je ervoor open staat om je mindset ten aanzien van verkopen eens stevig onder de loep te nemen. En je bewust te worden van alle gedachten en gevoelens die je ten aanzien van verkopen en verkopers hebt. Die kunnen jou namelijk danig in de weg staan om een heerlijke klantenstroom op gang te krijgen.
Van negatieve naar positieve mindset over verkopen
Simpelweg kent je mindset twee standen: positief of negatief. Als je ten opzichte van iets of iemand enthousiast en optimistisch bent ingesteld, neem je een andere beslissing dan dat je er afwijzend of angstig tegenaan kijkt.
Jouw mindset is bepalend voor je beslissingen. Je beslissingen zet je vervolgens om in actie. En dat wat je doet of laat bepaalt uiteindelijk het resultaat. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is om je beperkende overtuigingen over verkopen op te sporen, je manier van denken te veranderen en een positieve bril op te zetten.
Noteer allereerst eens al je kritische gedachten over verkopen. En geneer je niet over je negativiteit of onzekerheid aangaande dit thema. Niemand hoeft het te weten J. Het is juist goed om elke irritatie, ergernis of afkeuring naar boven te halen. Met ieder greintje angst, twijfel of aversie in je systeem, saboteer je jezelf. En de bewustwording ervan ruimt lekker op tussen je oren. Dus ga je gang en hou je niet in.
Bewust van je beperkende overtuigingen over verkopen?
Dan ben je klaar voor om het verkopen in een nieuw licht te zien. In het licht van helpen. In het licht van waarde toevoegen. En mensen bewust maken wat ze nodig hebben om hun doelen te bereiken.
Daar ligt voor mij de essentie. Gebaseerd op een dienende intentie. Die je ongetwijfeld hebt wanneer je mensen of organisaties helpt om te groeien, om succes en geluk te realiseren.
Noteer dan nu eens vanuit die positieve benadering een aantal beweringen over verkopen. Wat zou – in tegenstelling tot je eerdere bevindingen – ook waar kunnen zijn over dit onderwerp?
Ik geef je alvast een schot voor de boeg…
Mijn diensten zijn zeer waardevol.
Ik kan nog veel meer klanten helpen wanneer ik goed kan verkopen.
Wanneer ik mijn aanbod niet presenteer, geef ik mijn doelgroep niet de kans om hun dromen, wensen en verlangens te vervullen.
En ik respecteer hun keuze om wel of niet met mij in zee te gaan.
En nu jij!
Ik zou het tof vinden om van je te horen welke positieve draai jij aan je verkoopmindset hebt gegeven. Je kunt je reactie hieronder kwijt. Of stuur een mail naar nicolette@inspirationfactory.nl
Thanks!