Ik werk nu een paar maanden als business manager van Simone Levie. In die hoedanigheid spreek ik tientallen ondernemers die een online programma willen gaan maken.
Een online business opzetten is leuk en slim. Dus ik snap het enorme animo. Ik heb zelf tenslotte ook de stap gezet om meer online te gaan werken.
Wat me echter opvalt, is dat veel van die ondernemers geen idee hebben waar hun online programma over zou moeten gaan. En na nog wat verder doorvragen blijkt vaak dat het ze überhaupt ontbreekt aan focus in hun bedrijf. Dat ze geen niche gekozen hebben en van alles doen voor iedereen.
Waarom maken zij nou toch geen keuze?
Deze argumenten hoor ik veelvuldig voorbij komen…
“Als ik me op 1 doelgroep ga richten, dan verklein ik mijn kansen op opdrachten”
Veel zelfstandige dienstverleners denken hun kansen te vergroten, door zich op een zo groot mogelijk publiek te richten. Vanuit hun zorg over voldoende omzet durven ze geen mogelijkheden te laten schieten. Daar zit een grote denkfout. Wanneer je je op alles en iedereen richt, wordt je boodschap nietszeggend of verwarrend. In plaats van iedereen voelt juist niemand zich aangesproken.
“Ik vind zoveel dingen leuk, ik wil niets missen”
Bij dit argument vraag ik steevast of het werkelijk waar is. Vind je echt zoveel dingen leuk? Wat zou je het allerliefste doen als je geen belemmeringen zou kennen? Meestal is er sprake van angst om helemaal voor je diepste dromen te gaan. Want stel dat het mislukt… Dus hou je alle opties open met het gevolg dat je geen “smoel” hebt.
Mocht je toch geen keuze willen of kunnen maken, dan luidt mijn advies om je verschillende activiteiten gescheiden te houden. Liever twee gerichte websites dan één rommelige met een versnipperde boodschap. Liever meerdere specifieke online programma’s dan één alomvattende waar geen klant voor te porren is.
“Ik wil ook mensen helpen die niet in mijn doelgroep vallen”
Wie heeft gezegd dat dat niet mag? Mensen of bedrijven die graag door jou geholpen willen worden, ook al vallen ze buiten jouw doelgroep, kun je uiteraard met alle plezier als klant verwelkomen.
“Ik wil wel kiezen, maar weet gewoonweg niet wat”
Soms is het bere lastig om een keuze te maken in de veelheid van mogelijkheden. Zeker als je een generalist bent. Toch zeg ik: kies iets! Wees niet bang, je zit er echt niet je hele leven aan vast. Doe desnoods “kop of munt”. Begin met de focus op één thema of één doelgroep. Je gaat vanzelf ervaren en ontdekken of je op het juiste spoor zit. Aanscherpen of veranderen kan altijd nog.
Het kiezen van een niche maakt je als ondernemer onderscheidend, aantrekkelijk en succesvol. Vanuit de klant geredeneerd is het niet meer dan logisch dat je als specialist meer vertrouwen wekt en dus aan aantrekkingskracht wint. En zeker bij het maken van een online programma zul je exact moeten weten op wie je je richt en welk probleem je met jouw programma oplost.
Wil jij je idee voor een online programma aan mijn voorleggen? Mail me gerust: nicolette@inspirationfactory.nl