Als zelfstandig ondernemer moet je aan marketing doen, anders krijg je geen klanten. Dat lees en hoor je overal. Maar wat is dat nou? Aan marketing doen.
Het suggereert dat je in actie moet komen. Het wordt gezien als reclame maken, een mooie website ontwikkelen, een weggever aanbieden, een e-maillijst opbouwen, zichtbaar worden, je diensten online verkopen. Allemaal superbelangrijk. Dat zal ik niet ontkennen.
Er gaat echter iets aan vooraf.
Aan dat doen.
En dat is zijn.
Marketing is meer dan bloggen en vloggen
De kern van je marketing gaat om weten wie je bent, waar je voor staat en wat je toegevoegde waarde is voor met wie jij je verbonden voelt. En dat zo kunnen verwoorden en verbeelden dat het jouw identiteit weergeeft. Zodat je er exact die klanten mee aantrekt die het beste bij je passen.
Ik noem dat een marketingconcept. En daar ontbreekt het ondernemers soms aan. Aan die basis. Waardoor ze gaan dwalen.
Het gebrek aan houvast maakt dat ze terugvallen in oude patronen van twijfel en uitstelgedrag. Of ze gaan juist keihard gaan werken, van alles en nog wat doen. Bloggen, vloggen, webinars en challenges organiseren, dagelijks op Facebook of LinkedIn posten. Zonder substantieel resultaat.
Een marketing concept is meer dan bloggen en vloggen. Maar het is ook meer dan een missie. Mensen inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen, is vanaf het begin de missie van mijn Inspiration Factory geweest. Een mooie missie, maar absoluut geen marketingconcept. Ik kon er alle kanten mee op. Dat vond ik destijds héél fijn. Focus kwam niet in mijn vocabulaire voor.
En zo gebeurde het dat ik op een druilerige dag in november 2009 in tranen in de auto zat op weg naar huis. Ik had net een teamtraining afgerond bij de Dienst Automatisering van de Tweede Kamer. Verder van mijn bed kan ik het niet bedenken. Ik heb niet zoveel met politiek, weet geen snars van automatisering en een teamtraining van dit kaliber (33 personen, afdeling net gereorganiseerd, grote interne belangen etc.) had ik nog nooit gegeven. Toch deed ik het. Gevleid doordat ik ervoor gevraagd werd. En gedreven door het geld dat ik ermee kon verdienen. Het was een turning point in mijn bedrijf.
Hoe had het zover kunnen komen? Dat ik werk deed dat zover van mij afstond? Die vraag is nu heel simpel te beantwoorden. Ik had geen marketingconcept. Punt.
Welke signalen herken jij?
Zo dramatisch hoeft het bij jou uiteraard niet te zijn. Wellicht heb je het idee dat alle ingrediënten in je bedrijf aanwezig zijn, maar lukt het je niet om er chocola van te maken. Alles hangt als los zand aan elkaar. Of dat je maar wat doet, zonder dat er een soort van logica aan ten grondslag ligt. Er kan ook een dieper liggend gevoel van onrust zijn. Dat je merkt dat het niet klopt wat je vertelt aan een potentiele klant. Rationeel misschien nog wel, maar gevoelsmatig niet. Je merkt het ook aan het aantal klanten dat je hebt. Het lukt je best, maar ergens deep-down weet je dat er nog veel meer in zit.
Allemaal signalen die erop wijzen dat het hoog tijd is om je aan je marketingconcept te werken. En die rode draad te vinden in de optelsom van je doelgroep, jouw oplossing en jou als ondernemer.
Een makkelijk sommetje is het helaas niet altijd. Kom je er niet uit? Heb je geen idee waar je moet beginnen?
Meld je dan aan voor een gratis Business Energizer. Dan sparren we samen (telefonisch of via Skype) over jouw business.
Meedenken over marketingconcepten is helemaal mijn ding. In de afgelopen jaren heb ik er talloze ondernemers mee kunnen helpen. Ik heb laatst aan een aantal van hen gevraagd waar ze nou het meest blij mee waren. Want leuk dat je een marketingconcept hebt, maar dan?
Wat ze ontdekten nadat ze hun concept scherp hadden…
Wat het meest naar voren kwam, is dat het daarna zoveel makkelijker wordt om je businessboodschap te verspreiden. Je weet waar je doelgroep zit, wat je voor ze wilt betekenen, en hoe je ze aan wilt spreken. Het is de basis van allerlei keuzes in je communicatie en je dienstverlening.
Ze vertelden ook dat het ze opviel dat ze zulke leuke klanten kregen. Die precies bij hun pasten. Niet alleen sec vanwege de vraag waarmee de klant binnenkwam, maar ook helemaal qua persoon, qua gevoel, qua klik. Logisch natuurlijk. Een businesscoach die woorden gebruikt als unicorn en manifesteren trekt nou eenmaal hele andere klanten aan dan iemand die het heeft over strategie en rendement.
Het is ook fijn dat je minder naar concurrentie gaat kijken. En ideeën van anderen gaat overnemen. Je gaat gewoon je eigen ding doen. Kost minder moeite. En er ontstaan daardoor veel meer unieke bedrijven, waardoor het voor ons als klant super helder wordt met wie we in zee willen gaan.
Overall bracht het rust, door te ervaren dat alles klopt. Weg met uitstellen, weg met zwabberen en twijfelen. En juist lekker in de flow werken op een stevig fundament, een sterk concept.
Heb je er zin in gekregen? Om jouw marketingconcept aan te pakken? Top! Laat me weten waar jij op uit komt. Leg je idee gerust aan me voor. Mail het naar nicolette@inspirationfactory.nl. Dan krijg je mijn persoonlijke feedback.
Reacties op dit artikel zijn van harte welkom!