Stel je voor… Je wordt uitgenodigd voor een radio-interview. Het gebeurde mij laatst zomaar en als het mij kan overkomen, waarom jou dan niet.
Je zit onvoorbereid (en met klamme handjes) in de studio. Dat gebeurde mij ook. Om de spontaniteit in het interview te bevorderen had ik de vragen niet vooraf ontvangen.
De presentator vraagt wat je doet. Niet zo rechtstreeks natuurlijk. De meeste prestentatoren hanteren een creatievere vraagstelling. Anyway, het moment is daar om jezelf te presenteren. Wat zeg je?
Ik daag je uit om het antwoord nu à la minute te formuleren.
Oké, ik ben dan geen radio-presentator maar het zal je niet verbazen dat ik die vraag ook regelmatig aan mijn klanten stel. Hier een kleine greep uit de antwoorden:
“Ik coach mensen met werkgerelateerde thema’s. Ik maak ze bewust van hun eigen aandeel in lastige situaties of conflicten.”
“Ik richt me op leidinggevenden, teamleiders, coördinatoren of projectmanagers die behoorlijk wat op hun bord hebben liggen. Met mijn coaching zoomen we in op timemanagement, energiebalans en organisatie van het werk.”
“Ik bied coaching aan in het kader van loopbaan en outplacement. Aan de hand van creatieve opdrachten laat ik mijn klanten ontdekken welke talenten en kwaliteiten ze bezitten.”
“Als wandelcoach begeleid ik mensen naar innerlijke wijsheid.”
“Ik geef trainingen en advies in het onderwijs en de zorg over verzuim en inzetbaarheid.”
Zie jij de rode draad in deze antwoorden?
Ze zijn stuk voor stuk geformuleerd vanuit het perspectief van de coach, trainer of adviseur. Ze geven aan hoe hun dienst in elkaar zit, welke methode ze gebruiken of wat de inhoud van hun begeleiding is.
En wat is daar verkeerd aan?
Dit soort informatie brengt geen enkele prikkeling bij potentiële klanten teweeg. Het boeit klanten voor geen meter. Zij zijn namelijk niet op zoek naar coaching, naar outplacement, timemanagement of innerlijke wijsheid.
Het enige dat ze willen is concreet resultaat. Pas wanneer ze daar iets over horen of lezen, worden ze wakker.
Wanneer jou wordt gevraagd wat je doet, zet dan steevast je marketingbril op. Die bril waarmee je kijkt vanuit het perspectief van je klanten. Door die bril zie je precies wat jouw product of dienst oplevert.
Meer winst?
Een betere gezondheid?
Een bruisende carrière?
Zeeën van tijd?
De liefde van hun leven?
Leer te praten in baten. Een handig trucje om dat te doen is de woorden “zodat” en “waardoor” te gebruiken. Steeds weer. Dan ga je vanzelf benoemen wat jouw klant aan jouw dienst kan hebben. Alleen als de opbrengst helder is en voldoende aanspreekt, zal hij of zij bereid zijn in jou (en zichzelf!) te investeren.
Je reactie is welkom. Of deel dit artikel in je netwerk.
Dank je!
Nicolette Heinsbroek