Missie, mindset en marketing

 

In de afgelopen weken heb ik meer dan gemiddeld stilgestaan bij mijn visie en ideeën over succes. Over wat het is en hoe je het bereikt. Dat gebeurt blijkbaar automatisch bij zo’n bijzondere gebeurtenis zoals het 10-jarig bestaan als zelfstandig ondernemer.

Missie, mindset en marketing. Steeds weer kwamen die drie termen naar boven. Daar draait het dus wat mij betreft om. Niet persé in deze volgorde. Ik wil er geen rangorde aan geven. En er ook geen stappenplan aan hangen. Of een model van maken.

Ik zie momenteel al veel te veel kant-en-klaar-recepten voor succes voorbij komen. Zouden ze echt werken?

Ik hou het liever wat genuanceerd.

MISSIE

Mensen met een missie leven met een doel en volgen hun hart. Een persoonlijke missie geeft antwoord op de vraag wie je bent en wat je met jouw talenten, kennis en levenservaring wilt betekenen voor een ander. Jouw missie als ondernemer sluit hier naadloos op aan.

Een missie is een krachtig hulpmiddel om te focussen en richting te geven aan je bedrijf. Het maakt dat je er zonder te mokken tijd en aandacht aan besteedt. Het geeft je de nodige energie om in actie te komen. En bovendien is het een gezonde voedingsbron voor je doorzettingsvermogen.

Ga je namelijk iets doen waar je geen twinkeling van in je ogen krijgt en waar je je niet met hart & ziel voor wilt inzetten, dan hang je bij de eerste de beste tegenslag je bedrijf aan de wilgen.

Hoe luidt jouw missie?

Waarom doe jij wat jij doet?

Wat drijft jou als ondernemer?

MINDSET

Je mindset is het geheel van gedachten, opvattingen en overtuigingen ten aanzien van jezelf, anderen en de wereld om je heen.

Simpelweg kent je mindset twee standen: positief of negatief. Als je ten opzichte van iets of iemand enthousiast en optimistisch bent ingesteld, neem je een andere beslissing dan dat je er somber of angstig tegenaan kijkt.

Jouw mindset is dus bepalend voor je beslissingen. Je beslissingen zet je vervolgens om in actie. En dat wat je doet of laat bepaalt uiteindelijk het resultaat.

Elke ondernemer – ook met de meest positieve levenshouding – heeft wel eens last van angst en twijfels. Meestal zijn die onzekere gevoelens terug te voeren op de mindset ten aanzien van hun eigen kunnen.

Wie ben ik om…?

Kan ik wel…?

Ben ik goed genoeg om…?

Die angstige hersenspinsels hebben een akelige invloed op onze beslissingen en daarmee onze resultaten.

Gelukkig geldt andersom exact hetzelfde.

Wie zijn beperkende overtuigingen durft op te sporen, bereid is zijn manier van denken te veranderen en met een positieve bril naar zichzelf en anderen te kijken, zal makkelijker in staat zijn om wensen en dromen te realiseren.

MARKETING

Ik vind het nog steeds bizar om te beseffen dat ik – met een marketingachtergrond in het bedrijfsleven – zo blind ben geweest voor de kracht van dit instrument voor mijzelf als ondernemer.

En niet alleen dat. Ik was op de een of andere manier ook vergeten hoe leuk marketing eigenlijk is. Niet iedereen denkt er even enthousiast over. Dat maakt juist dat ik het een mooie uitdaging vind om zelfstandige coaches, trainers en adviseurs dit vakgebied op een laagdrempelige, praktische en eerlijke manier bij te brengen.

Marketing (= jezelf vermarkten, jezelf op de markt brengen) maakt dat je een onderscheidend karakter krijgt, dat je zichtbaar wordt in je doelgroep, dat jouw potentiële klanten weten wat jij voor ze kunt betekenen. Zodat jij ze met gemak en plezier kunt binnenhalen, waardoor je pas echt betekenis hebt met het werk dat je doet!

Een mooie missie, een magische mindset en meaningful marketing…

Voor mij is het de optelsom van deze drie elementen die het succes van The Inspiration Factory hebben bepaald!

Je kunt je reactie op dit artikel hieronder kwijt. Natuurlijk zou ik het ook geweldig vinden als je het deelt in jouw netwerk.

6 Reacties

  1. Gwyneth Leermakers

    Nicolette,

    Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb ook jaren lang gewerkt als marketeer. Ook ergens wel altijd het gevoel gehad dat alleen echte, pure marketing werkt. Sinds kort is dat eigenlijk pas iets waar ik echt van overtuigd ben geraakt en die boodschap ook ben gaan delen.

    Succes en gefeliciteerd met je 10-jarig jubileum!

    Groeten,
    Gwyneth

    Antwoord
  2. nicolette

    Dank je wel voor je felicitatie en je positieve reactie op het artikel. Fijn dat er meerdere coaches zijn die eerlijke marketing voorstaan en dat ook uitdragen!
    Nicolette

    Antwoord
    • nicolette

      Dank Rose! Als ik er zoveel plezier aan blijf beleven, dan hou ik het zeker nog eens 10 jaar vol.
      Groet,
      Nicolette

      Antwoord
  3. wim Bartol

    Hoi Nicolette,

    Zonder meer ondersteun ik je missie verhaal: Missie, identiteit , normen & waarden en een plan de campagne zie ik als 1 geheel n.l. als Visie. Het blijkt ook uit de literatuur dat als bedrijven dit helder hebben dat ze het beter doen en ook veel langer bestaan.

    Gefeliciteerd met je 10-jarig bestaan. Ik blijf je volgen

    groet Wim

    Antwoord
  4. Nicolette

    Dank je Wim! Ik gun het jou ook, een lang bestaan vanuit jouw visie.
    Groet,
    Nicolette

    Antwoord

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *