Aan het begin van mijn werkende bestaan had ik een beroep waar niet veel mensen jaloers op zijn. Advertentieverkoper. Ik verkocht personeels-advertenties in Intermediair. Op maandagochtend spitten we de weekendedities van alle kranten door om te speuren naar adverteerders die bij ons ontbraken. En die belden we dan met de vraag: Waarom niet bij ons? Onvervalste ouderwetse koude acquisitie.
Ik moet er niet aan denken dat ik nu op die manier klanten zou moeten binnenhalen. Toch zat er wel degelijk iets in. Iets dat tegenwoordig steeds meer ontbreekt. Terwijl we er allemaal naar snakken. Persoonlijk contact. Aandacht. Een goed gesprek. Van mens tot mens.
Natuurlijk is het fantastisch wat de digitalisering ons allemaal gebracht heeft. Niet meer weg te denken. En dat zou ik ook werkelijk niet willen. Hoe gaaf is het dat je zoveel mensen kunt bereiken met je boodschap. Dat je online klanten kunt vinden. Dat je in je eentje een bedrijf kunt runnen, waar je jaren geleden minstens 10 man personeel voor nodig had. Super toch?
Maar wees eerlijk… Verschuil jij je niet teveel achter je computer?
Als je mij dit een jaar of vijf geleden had gevraagd, had ik hier volmondig JA op moeten antwoorden.
Ik vond het heerlijk dat ik zelf mijn website kon beheren en verloor me regelmatig uren in het uitvogelen van de techniek en het aanpassen van de lay-out. Ik startte met een nieuwsbrief. Zelfde laken een pak. E-book schrijven, artikelen publiceren, mailinglijst opbouwen. Ook daar ging ik helemaal in op. Ik ontwikkelde workshops en coachprogramma’s om los te komen van het uurtje-factuurtje-model. Ik genoot enorm van het werk achter de schermen.
Ik deed alles volgens het boekje. Niche kiezen, zichtbaar worden, werken aan mijn expertstatus. Maarrrrr… je voelt ‘m misschien al mijlenver aankomen. De beloofde klantenstroom die daardoor vanzelf op me af zou komen, bleef uit. De beloofde ton die ik hiermee zou gaan verdienen, stond niet op mijn bankrekening.
In het begin vond ik dat niet erg. Ik had lol. Dat was toch veel belangrijker. Die klanten zouden echt wel komen. Het heeft gewoon tijd nodig, was een veelgehoorde, goedbedoelde opmerking van vrienden en bekenden.
Anyway, je snapt vast wel waar ik naar toe wil. Naar wat bij mij de ontbrekende schakel was en bij jou nu misschien ook is…
Kom achter dat beeldscherm vandaan en ga in gesprek met je potentiële klanten!
Zo, dat is eruit 😉
Consumenten kunnen tegenwoordig bijna alles kopen wanneer en waar ze maar willen. Online shoppen is dé trend. De verwachting is dat in 2020 meer dan 75% van alle reizen (tickets en accommodatie) online verkocht wordt. Maar kunnen we dit ook verwachten in ons vak? Ik denk van niet. Zelfs kleding online kopen blijft in dit onderzoek (De Thuiswinkel Markt Monitor) hangen op 27% in 2020.
Los van deze cijfers zou ik zelf nooit een coach of adviseur inschakelen zonder hem of haar ooit gesproken te hebben. Jij wel?
Rest natuurlijk de vraag hoe je dan in gesprek komt met je doelgroep.
Afwachten tot ze contact met je zoeken? Duurt mij te lang.
Koude acquisitie? Absolute NO GO AREA voor mij.
Via via? Mwah, ik heb liever zelf de touwtjes in handen.
Hoe dan wel?
Met een methode die ik sympathieke sales noem. Of ook wel eens gloeiendhete acquisitie. Omdat je met deze methode nooit meer ongevraagd potentiële klanten gaat benaderen.
Het vertrekpunt van de methodiek is dat je gratis sessies aanbiedt aan je doelgroep. Gratis strategiesessies, adviesgesprekken, doorbraaksessies, hoe je ze ook wilt noemen. Ze zijn ongelofelijk waardevol.
Voor jouw klanten, omdat je ze helpt meer inzicht te krijgen in de problematiek waar ze mee worstelen en hoe ze dit kunnen oplossen. En voor jou, omdat je super leuke gesprekken krijgt, die tot super hoge conversie kunnen leiden.
Wil jij weten hoe jij deze sympathieke salesmethodiek in jouw bedrijf kunt inzetten? Vraag dan een gratis Business Energizer aan.