“Ik ben zo blij dat ik nog allerlei opties open mag houden, Nicolette!”
Ik heb een coachgesprek met Ingrid. Een slimme talentvolle dame met een creatief brein waar je u tegen zegt. Ze bruist van de ideeën. En van de idealen.
Ze droomt ervan om haar creatieve benadering om chaos op te lossen, los te laten op grote maatschappelijke problemen. Ze is met respectabele spelers in de markt (ik mag er helaas niet teveel over zeggen…) eerste verkennende gesprekken aan het voeren.
Ondertussen helpt ze vastgelopen teams in complexe organisaties door via tekeningen de onderliggende dynamiek in het groepsproces te ontrafelen. Mega interessant en met fascinerende resultaten. In haar enthousiasme wil ze die creativiteit ook doorgeven aan andere trainers en ontwikkelt ze tools, spellen en werkvormen waarmee die trainers meer impact hebben bij hun klanten. Ze vertaalt saaie rapporten en presentaties in sprekende visuals.
En er liggen nog tig ideeën op de plank…
Keuzes maken. Ingrid voelt dat het nodig is om zich te onderscheiden. Haar activiteiten zijn erg versnipperd. En het lukt haar niet om duidelijk te maken waar haar bedrijf voor staat. Het past niet in een bestaand hokje. Dat maakt haar uniek, maar het is ook lastig kort en bondig aan mensen uit te leggen waarvoor ze bij Ingrid moeten aankloppen.
De grootste misvatting over kiezen
Misschien herken je jezelf in het verhaal van Ingrid. Je voelt aan alles dat er meer lijn in je business moet komen. Maar je krijgt het spaans benauwd van het woord ‘kiezen’.
Denk dan eens aan het volgende…
Kiezen betekent niet dat je nog maar één ding mag doen.
Het is geen kwestie van of/of.
Je hoeft geen muntje op te gooien en het lot laten bepalen of je het één of het ander gaat doen.
En ook niet alle voors en tegens van alle opties afwegen om er vervolgens één te kiezen.
Lieve mensen, het gaat ‘maar’ om je marketing hè!
Niet om de vraag of je kinderen wilt, ja of nee.
Of je dat huis gaat kopen, ja of nee.
Of je ontslag neemt, ja of nee.
Of je gaat trouwen, of juist scheiden.
Dat zijn fundamenteel andere keuzes.
In jouw marketing betekent kiezen dat je selectief bent in wat je in je etalage zet. Wij dienstverleners hebben geen winkel. Maar vergelijk het eens met een winkelstraat. Zie het voor je. Al die winkels van al die coaches die in the end allemaal ‘een waardevol leven’ aan ons verkopen.
Hierin schuilt het gevaar als je van alles en nog wat doet. Je zoekt de paraplu die je boven al je activiteiten kunt hangen. De rode draad in al die ideeën. Het lukt je niet om die te vinden en daardoor verzand je in algemene abstracte termen om je bedrijf te omschrijven. En als alle coaches dat doen, lopen onze klanten vertwijfeld door die winkelstraat. Omdat ze geen enkel benul hebben waar ze naar binnen moeten.
Je kunt je vast wel voorstellen dat je in je winkel best meer kunt doen en kunt laten zien, dan alleen dat wat in je etalage staat. En wat dacht je van al je ideeën die je heerlijk op de planken in je voorraadhok kunt zetten. Snap je?
Voor Ingrid is het inmiddels duidelijk. De etalage gaat ze vullen met haar concept om organisaties in chaos los te trekken. Dat concept zal een inspiratiebron zijn om haar grootse idealen te verwezenlijken. En de tools voor trainers, die ontwikkelt ze toch wel. Gewoon omdat ze het leuk vindt en het haar ontspanning geeft om lekker creatief bezig te zijn.
Ze heeft een duidelijke keuze gemaakt én ze blijft verschillende dingen ondernemen.
Marketingkeuzes zijn niet voor eeuwig
Terugkijkend zie ik dat mijn bedrijf de afgelopen jaren voortdurend met mij meebewoog. Dat ik steeds opnieuw keuzes maakte die op dat moment het beste bij mij pasten. Ik heb mijn etalage herhaaldelijk opnieuw ingericht. Soms rigoureus. Soms met minimale aanpassingen. Het is een voortdurend proces in je ondernemerschap.
Dusss…
Bekijk jouw etalage eens kritisch. Wat staat er allemaal in? Trekt het de juiste klanten aan? Wat mag je meer laten zien? Wat kun je er meteen uit sodemieteren?
Ik ben heel benieuwd. Laat het me weten. En mocht je willen dat ik als etaleur met je meedenk, vraag dan een gratis Business Energizer aan. Dan sparren we er samen over!