Met deze drie tips heb je altijd onderwerpen voor je nieuwsbrief

Met deze drie tips heb je altijd onderwerpen voor je nieuwsbrief

 

Het versturen van een nieuwsbrief is een slimme en voordelige manier om regelmatig onder de aandacht te komen van je potentiële klanten. Maar dan moet-ie natuurlijk wel gelezen worden! Dat krijg je alleen maar voor elkaar door de inhoud super interessant te maken. Maar hoe kom je nou steeds weer aan nieuwe relevante onderwerpen?

Met deze drie tips heb je nooit meer gebrek aan waardevolle content:

1.     Je klant als inspiratiebron

Begin gewoon eens alle vragen te noteren die jouw klanten stellen. Denk even terug aan de laatste gesprekken die je met ze had. Wat waren de thema’s? Waar worstelden ze mee? Welke vraagstukken lagen er op tafel?

Wanneer je regelmatig mailcontact hebt met je klanten, kun je ook even in je mailbox duiken. Zo kun je snel een hele lijst maken van de issues waar ze mee aanklopten.

Een ander idee is je nieuwsbrief te gebruiken om vragen te inventariseren. In de welkomstmail, roep ik mijn e-zine abonnees op om aan te geven waar ze tegenaan lopen. Daarnaast kun je er gerust een aparte nieuwsbrief aan wijden. Zo krijg je meer interactie met je volgers en het levert je een berg aan ideeën voor je nieuwsbrief op.

Heb je alle vragen van je klanten genoteerd? Bedenk dan welke tips, instructies, oplossingen, adviezen en goede raad je wilt geven.

2.     Een heldere visie op de oplossing

Veel coaches zijn opgeleid als procesbegeleiders en vragenstellers. Advies geven is “not done”. De klant doet zijn eigen ontdekkingen voor de beste resultaten.
 
Toch kun je geen marketing bedrijven zonder een heldere (liefst een beetje eigenwijze) visie op de oplossing van de problemen van jouw klanten.

Jouw visie is de basis voor jouw content. Jij weet wat je klanten moeten weten, kunnen, durven en doen om hun doelen te bereiken. Maak maar eens een overzicht van al die bouwstenen.

Welke kennis, vaardigheden of eigenschappen hebben jouw klanten nodig bij het oplossen van hun problemen? Al die elementen zijn onderwerpen voor jouw nieuwsbrieven.

3.     Maak een Content Mind Map

Mind Mappen is een techniek om verder te denken dan je normaal zou doen. Pak een groot vel papier en paar stiften of kleurpotloden. Kleurgebruik stimuleert namelijk het creatieve proces.

Schrijf of teken in het midden het kernprobleem van jouw klanten. Daar draait het tenslotte allemaal om. Rondom het kernprobleem geef je aan uit welke thema’s dat probleem bestaat. Maak vervolgens een verdiepingsslag naar subthema’s.

Stel dat je 5 thema’s hebt gevonden, die je weer in drieën kunt splitsen. Dan heb je dus al 15 onderwerpen waar je over kunt schrijven.

En we zijn nog niet eens klaar. Kijk nu nogmaals naar die 15 onderwerpen en ga op zoek naar verschillende invalshoeken om dat onderwerp te benaderen. Je kunt simpelweg tips geven, maar ook valkuilen beschrijven, een opdracht laten maken, een boek bespreken, een collega-expert interviewen en ga zo maar door…

Ik ben heel benieuwd hoeveel onderwerpen jij met deze tips kunt bedenken. Leuk als je het met me deelt. Heb je zelf nog andere tips om onderwerpen voor je nieuwsbrief te vinden? Geef ze hieronder aan in je reactie!

Nicolette Heinsbroek – Businesscoach

 

 

4 Reacties

  1. Ary Velstra

    Hallo Nicolette,

    Goeie tips. Vooral het gebruik van mindmaps om je bronnen en ideeën te structuren.
    Bedankt
    Ary

    Antwoord
  2. Nicolette

    Mooi zo, Ary!
    Heb je leuke nieuwe onderwerpen voor je nieuwsbrief kunnen vinden?
    Groeten,
    Nicolette

    Antwoord
  3. Rob

    Mindmappen is inderdaad super!

    Mijn tip is ook nog: Engelstalige blogs volgen voor de nodige inspiratie.. soms ook gewoon een artikel overnemen alsof je het zelf verzonnen hebt.
    Beter goed gejat dan slecht bedacht.

    Antwoord
  4. Nicolette

    Hoi Rob,
    Andere blogs volgen ter inspiratie is zeker een goed idee. Artikelen van een ander helemaal overnemen zou ik niet doen. Ook al zijn ze uit het buitenland. Gooi er altijd je eigen saus over en laat je eigen unieke visie doorklinken.
    Groeten,
    Nicolette

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.