Levert jouw businessmodel genoeg klanten op?

 

Je hebt passie voor je vak, bent bereid om er bergen energie in te steken en je haalt fantastische resultaten voor je klanten. Goed in je vak zijn, gepassioneerd zijn, is waanzinnig belangrijk, maar het is niet genoeg. Je hebt ook een effectief businessmodel nodig om klanten te vinden en een goede boterham te kunnen verdienen met je bedrijf. Je bent tenslotte geen vrijwilliger!

Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er bestaat een uitgekiend businessmodel voor coaches en adviseurs dat zijn succes inmiddels onder vele zelfstandigen heeft bewezen.

Ik licht dit succesvolle businessmodel model voor je toe aan de hand van zeven stappen.

1. Kies een lucratieve niche

De groei van het aantal coaches en adviseurs neemt bizarre vormen aan. Gelukkig zijn er ook oneindig veel mensen en organisaties die behoefte hebben aan goede begeleiding. Voor jou is het de kunst om precies te weten wie jouw favoriete klanten zijn, tegen welke vragen en problemen zij aanlopen en hoe jij ze kunt helpen hun doelen te verwezenlijken.

Met een lucratieve niche die goed bij je past, creëer je onderscheidend vermogen en weet je precies waar je je klanten kunt vinden.

TIP: Lees mijn e-book Kiezen is winnen!

2. Maak van je website een geoliede marketingmachine

Je hebt vast en zeker al een website. Misschien wel met een gelikt design. Maar levert jouw site ook klanten op? Maak van je website het kloppend hart van je marketing. Een geoliede machine die zorgt voor een constante stroom van nieuwe bezoekers, die geraakt worden door de inhoud. Daarmee straal je professionaliteit en vertrouwen uit.

Door de kunst te verstaan van sappige blogs, aantrekkelijke salesteksten en doeltreffende landingpages worden je bezoekers enthousiaste fans en sommige misschien wel je trouwste klanten.

TIP: Een website in WordPress beheer je makkelijk zelf. Nieuws toevoegen, teksten wijzigen, nieuwe pagina’s aanmaken en blog-artikelen plaatsen. Daar hoef je niet steeds je webbouwer voor in te schakelen.

3. Krijg hordes fans met een gratis informatieproduct

Klanten gaan niet graag over één nacht ijs. Ze zullen nooit meteen bij je kopen. Dat doen ze pas als ze genoeg vertrouwen hebben en daarvoor heb je meerdere contactmomenten nodig. Wanneer je hun e-mailadres krijgt, kun je zorgen dat je telkens weer onder de aandacht komt.

Maar een e-mailadres krijg je natuurlijk niet zomaar. In ruil daarvoor zul je ze iets waardevols terug moeten geven. Bied daarom een gratis informatieproduct aan op je website. Daarmee creëer je het eerste contact en bouw je een goudmijn aan potentiële klanten op.

TIP: Geef iets weg dat echt van waarde is. Een quickscan bijvoorbeeld of een korte e-course. Dit is een serie van oefeningen en opdrachten waarmee je je klant helpt om inzichten te verwerven.

4. Bouw een warme band op met je potentiële klanten

Om ervoor te zorgen dat een deel van jouw fans ook daadwerkelijk klant wordt, zul je steeds van je moeten laten horen. Stuur ze regelmatig een e-zine met nuttige tips en inspiratie.

Ook hier is het sleutelwoord: geven, geven, geven! Je zult echt bereid moeten zijn om veel kennis te delen. Wees niet bang dat ze daar al genoeg aan zullen hebben. Als je het goed aanpakt, willen ze alleen maar meer van je!

TIP: Om mensen te interesseren voor je e-zine zul je duidelijk moeten maken wat ze eraan hebben. Mensen willen geen nieuwsbrief, ze willen een oplossing voor hun problemen of een antwoord op hun vragen.

5. Ontwikkel unieke programma’s en verlos jezelf van “uurtje-factuurtje”

De volgende stap is dat je een uitgekiend aanbod van je diensten maakt. De meeste coaches en adviseurs werken één op één en uurtje-factuurtje. Daarmee beperken ze zich ongelofelijk in het aantal klanten dat ze kunnen bedienen en de omzet die ze kunnen maken.

Op basis van de specifieke behoeften en het budget van de mensen in jouw niche, kun je een hele productenlijn ontwerpen. Van zeer betaalbare en opschaalbare informatieproducten, zoals een online training, tot uitgebreide en exclusieve trainingsprogramma’s of coachtrajecten die veel hoger geprijsd zijn.

TIP: Het is makkelijker om bestaande klanten te behouden, dan nieuwe te werven. Zorg daarom dat je verschillende producten en diensten aanbiedt zodat je klanten steeds van je blijven kopen.

6. Creëer persoonlijk contact en laat klanten JA zeggen tegen jou en zichzelf

Vooral voor de meest waardevolle diensten in jouw aanbod is dit een onmisbare stap in het businessmodel. Klanten die interesse hebben in jouw duurste programma’s zullen deze niet via je website kopen. Dus is het de kunst om persoonlijk met ze in contact te komen en ze dan ook daadwerkelijk aan je te binden.

Je zult de vaardigheid moeten beheersen om goede verkoopgesprekken te voeren. Je dringt ze niets op, maar laat ze zelf inzien dat ze de juiste keuze maken door in zichzelf te investeren en voor jou te kiezen.

TIP: Bied gratis sessies aan, waardoor je in gesprek komt met je prospects. Voorwaarde is dat deze sessies echt waardevol zijn. Ze moeten vertrouwen geven in jouw deskundigheid en helderheid in wat jouw aanbod voor hen kan betekenen.

7. Vraag hogere prijzen, je bent het waard!

Als laatste komt het erop aan dat je je diensten voorziet van een passend prijskaartje. Wat is passend? Voor veel coaches en adviseurs is dit lastig in te schatten. Eén ding is zeker. Ze schatten het over het algemeen veel te laag in. Daar staat tegenover dat de impact van coaching of advies immens kan zijn. Jij zorgt ervoor dat jouw klant zijn investering dubbel en dwars terugverdient.

Hogere prijzen vragen heeft vooral te maken met je eigen mindset. Je zult overtuigd moeten zijn van de waarde van jouw diensten om er een prijskaartje van niveau aan te hangen.

TIP: Maak een lijst met minstens 10 resultaten die je voor jouw klanten kunt bereiken. Wat is jouw dienst waard?

Met al deze stappen creëer je een businessmodel dat zorgt voor een constante stroom van de leukste klanten. Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om deze stappen te begrijpen. Het vergt wel specifieke kennis, vaardigheden, lef en doorzettingsvermogen om ze met succes te implementeren in je bedrijf.

Daarmee ga ik je helpen wanneer je meedoet aan het programma “Meer klanten, meer impact!” Je gaat een kansrijke niche kiezen, leren hoe je jezelf op een prettige manier onder de aandacht kunt brengen en hoe je mensen “ja” tegen je aanbod kunt laten zeggen.

Het programma start op 30 november en bereidt je grondig voor op een doorbraak in de groei van jouw business in 2013.

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.