De zin en onzin van funnels

De zin en onzin van funnels

 

De afgelopen week kreeg ik ineens van drie van mijn klanten de vraag of ik hen wilde helpen met hun funnels. Die vraag kreeg ik nooit eerder. Wat is er aan de hand? Is er een funnelepidemie uitgebroken? Ik zie het overal opdoemen. Alsof funnelen ineens een hype is. Terwijl het toch echt al een eeuwigheid bestaat.

Eerst even het begrip verhelderen. Wat is nu precies een funnel?

Google op funnel en ga naar afbeeldingen. Dan zie je vanzelf allerlei plaatjes van trechters. In allerlei soorten en maten. Je komt ook meerdere begrippen tegen. Marketingfunnel, salesfunnel, e-mailfunnel, online funnel, klantenfunnel…

Een trechter dus. Die illustreert hoe iemand uit jouw doelgroep in een aantal stappen klant bij jou wordt. Een model dat in grote lijnen het koopproces van jouw klant in kaart brengt en dat aangeeft wat jij als ondernemer kunt doen om dat proces in goede banen te leiden.

Of je het nu weet of niet, jij hebt ook een funnel. Ja echt. Ook jouw klanten hebben een aantal stadia doorlopen vanaf de bewustwording van hun vraag of probleem tot aan ja zeggen tegen jouw aanbod. En jij hebt daar hoe dan ook invloed op uitgeoefend.

De vraag is hoe bewust je dat hebt gedaan. Heb jij het koopproces van jouw klanten scherp op je netvlies en stem je daar je marketing- en salesstrategie op af? Of doe je maar wat?

Dat koopproces volgt over het algemeen een aantal vaste stadia. Je hebt vast wel eens van de KNOW-LIKE-TRUST factor gehoord. Of van het AIDA-model (Awareness – Interest – Desire – Action). Kijk maar eens naar de manier waarop je zelf iets koopt. Je zoekt, je oriënteert, je vergelijkt, je verdiept je erin, je leest erover, je laat je gevoel spreken of je wikt en weegt en je hakt een knoop door.

Ik ga hier niet uitweiden over de verschillende modellen. Het gaat om het idee. En dat jij beseft dat je doelgroep niet zomaar massaal bij jou op de stoep staat. Maar dat jij ze heel bewust stap voor stap kunt helpen daar te komen. Je legt daarmee op strategisch niveau een funnel aan.

So far so good!

Waar zit ‘m nou die onzin?

Je kunt vanuit verschillende invalshoeken naar funnels kijken. Niet alleen op strategisch niveau, maar ook op uiterst praktisch niveau. Zo kun je bijvoorbeeld voor de aanvragers van de weggever op je website een funnel aanleggen, bestaande uit een aantal e-mails waarmee je die aanvrager stap voor stap enthousiast maakt om met jou in zee te gaan.

Slimme online marketeers en growth hackers hebben een ware wetenschap gemaakt van online salesfunnels. Alhoewel het voor mij dan wel een beetje gaat neigen naar een fuik, waar je als klant in gevangen wordt terwijl je dat helemaal niet wilt, is het interessante materie voor sommige bedrijven. Wanneer je een webshop hebt, zou ik me er ook zeker in verdiepen. Maar de vraag is of het ook voor zelfstandig coaches, trainers en adviseurs de moeite waarde is om bij wijze van spreken 83 e-mails klaar te zetten in je autoresponder.

Dat is sowieso onzinnig als je nog onvoldoende nagedacht hebt over jouw strategische funnel. Ik daag je vandaag uit om daar eerst eens bij stil te staan.

Wat doe je om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep weet dat je bestaat?

Wat doe je om ze te laten voelen dat jij ze begrijpt?

Hoe maak je ze enthousiast over jouw visie?

Hoe laat je ze weten dat jij de expert bent om hen te helpen?

En hoe presenteer je vervolgens je concrete aanbod aan ze?

Als je wilt, denk ik graag met je mee. Niet over die 83 mailtjes dus hè, wel over je strategie.

Meld je hier aan voor een gratis Business Energizer en wie weet gaan we dan binnenkort samen funnelen.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *