Maak jij deze desastreuze denkfout?

 

De meeste zelfstandige coaches, trainers en adviseurs die ik ken zijn talentvolle professionals die zich vol passie inzetten voor hun klanten. Het is hun missie om mensen of organisaties te laten groeien en bloeien. Ze bruisen van energie wanneer ze zien dat de prestaties en resultaten van hun klanten verbeteren.

Vol enthousiasme en met mooie dromen begonnen ze voor zichzelf. Om een steentje bij te dragen aan een iets betere wereld en tegelijkertijd zelf een vrij en onafhankelijk bestaan te leiden.

De realiteit leert ons echter dat veel zelfstandige dienstverleners momenteel zorgen hebben over voldoende inkomen. Alle sombere berichten over de aanhoudende crisis maken het vertrouwen in een rooskleurige toekomst als ondernemer er niet veel beter op.

Daar komt bij dat de meeste ondernemers veelzijdige aanpakkers zijn. Niet te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken, vaak multi-getalenteerd en barstensvol ideeën.

 

Die ene desastreuze denkfout is dan zomaar gemaakt…

De denkfout dat je je kansen op omzet vergroot door meerdere diensten aan te bieden en je te richten op een zo’n groot mogelijk publiek.

Ik zie tekstschrijvers die ook communicatie adviezen geven. Loopbaancoaches die ook mindfulness trainingen organiseren. HR-consultants die ook personal coaching voor medewerkers aanbieden. Verkooptrainers die zich zowel op startende ondernemers als multinationals richten. En organisatieadviseurs die gespecialiseerd zijn in alle branches.

Ze houden alle opties open vanuit de hoop op meer werk. Helaas werkt het precies andersom. Je aantrekkingskracht op klanten neemt alleen maar toe wanneer je een heldere focus voor je bedrijf bepaalt.

 

Daarover kreeg ik laatst een kritische vraag:

Hoe ver je moet gaan met dat segmenteren en het versmallen van je niche?

Ik werd daarbij gewezen op het schijnbaar tegenovergestelde fenomeen “slashen”.

Slashen is het combineren van twee professies. In dienstverband, als zelfstandig ondernemer of een combinatie daarvan. Slashen komt van de schuine streep tussen de verschillende rollen en posities die men bekleedt. Bijvoorbeeld redacteur/webmaster/yoga-docent. Het wordt ook wel hybride werken genoemd.

Het lijkt een soort van tegenreactie op de trend van focussen en kiezen voor een niche. Vanuit het idee dat het beklemmend zou zijn om in een hokje geplaatst te worden. En dat je al je verschillende talenten volop de ruimte moet geven.

 

Laat ik hier duidelijk over zijn.

Ik wil niemand dwingen om in hokjes te denken.

Ik wil ook niet beweren dat je alleen maar gelukkig kunt worden door je slechts op één afgebakend stukje werkterrein te richten.

Het kiezen van een niche is wat mij betreft ook niet ingegeven door de gedachte dat het niet geloofwaardig is als je zegt goed te zijn in meerdere dingen. Dat kan namelijk best.

 

De hoofdreden voor het kiezen van heldere focus voor je bedrijf is MARKETING.

Focus leidt tot onderscheidend vermogen ten opzichte van andere aanbieders. En tot herkenbaarheid bij potentiële klanten. Dat is het enige waar het om draait.

Voel jij de neiging om meerdere opties open te houden?

Vraag jezelf dan eerst serieus af waar die vraag vandaan komt.

Word je werkelijk ongelukkig als je je specialiseert? Wil je echt niet kiezen?

Be my guest en doe wat je niet laten kan. Maar doe me een lol, behandel je verschillende werkterreinen dan wel als aparte niches. Als duidelijk van elkaar onderscheiden concepten, desnoods met meerdere websites.

Of is het pure angst voor onvoldoende omzet?

Het is niet erg om dit toe te geven. Maar laat je er niet door meeslepen. En bega zeker niet de denkfout dat je meer kans op succes hebt wanneer je je dienstverlening of je doelgroep verruimt. Maar durf te kiezen voor een niche die perfect bij je past.

Met alle voordelen van dien:

  • Je werkt met een doelgroep waarmee je je het meest verbonden voelt
  • Je krijgt een duidelijk profiel, waardoor je meer opvalt
  • Je weet precies wie je potentiële klanten zijn en waar je ze kunt vinden
  • Je ontpopt je tot expert, waarmee je veel vertrouwen wekt
  • Je onderscheidt je van de massa, dus heb je minder last van concurrentie
  • Je doet werk dat je het liefste doet

Ik ben benieuwd naar je reactie op dit artikel!

Nicolette Heinsbroek

2 Reacties

  1. Jacqueline Wiener

    Dag Nicolette,

    Helemaal eens! Juist in tijden dat de markt onder druk staat, onderscheidt je je het beste door te focussen!
    Mooi artikel!

    Hartelijke groet,
    Jacqueline

    Antwoord
  2. Nicolette

    Dank voor je positieve reactie!
    Focussen was ooit mijn grootste nachtmerrie. Als generalist vond ik van alles leuk. Mijn motto was: kiezen is verliezen. Nu weet ik wel beter…
    Groeten,
    Nicolette

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *