Dit pakte totaal anders uit…

Dit pakte totaal anders uit…

Ken je dat? Dat iets wat je bedenkt totaal anders uitpakt dan je had verwacht?

Nou ja, dat had ik dus met mijn vorige nieuwsbrief en de vraag naar het ideale businessmodel.

Ik had eerlijk gezegd wel enige lijn in de antwoorden verwacht. En ook dat de schaalbare en online verdienmodellen ongekend populair zouden zijn. Maar om kort te zijn, ik kan er totaal geen chocola van maken, laat staan een pizza van bakken :-). De antwoorden schieten alle kanten op.

Mijn enige conclusie zou kunnen zijn dat het ideale businessmodel niet bestaat. Los daarvan wil ik je wel degelijk willen stimuleren om je businessmodel regelmatig onder de loep te nemen en je in ieder geval bewust te zijn van de mogelijkheden die alternatieve businessmodellen jou te bieden hebben. En dan niet alleen op het financiële vlak. Daar ligt meestal de nadruk op bij de vergelijking tussen verschillende modellen.

Ik wil je vooral inspireren om andere factoren in ogenschouw te nemen bij de keuze van jouw businessmodel. Denk eens aan de impact op:

  • de mate waarin je je talenten benut
  • de inhoud van je werk
  • je vrije tijd
  • je marketing- en salesstrategie
  • je agenda
  • de resultaten van je klanten

 

Zo zou het ouderwetse uurtje-factuurtje model echt niet meer van deze tijd zijn. Maar ik kan je vertellen dat ik mijn man (een echte ouderwetse uurtje-factuurtje-ondernemer) soms behoorlijk benijd. Hij hopt van de ene interim-marketingopdracht naar de andere. Zijn stelregel is 9 maanden per jaar werken en 3 maanden vrij zijn. En dan ook echt helemaal vrij. Hij zit toevallig nu weer in zo’n vrije periode en hij hoeft niets. Geen vragen van klanten beantwoorden, geen Facebookpagina bijhouden, geen nieuwsbrief versturen, geen programma ontwikkeld lanceren. Oké, er zit een grens aan zijn inkomen. Dat is de keerzijde. Maar wat is er mis met dit businessmodel?

Zelf kies ik er momenteel bewust voor om alleen maar 1-op-1 trajecten te doen. Misschien ook niet het meest slimme businessmodel. Maar ik ben er superblij mee. Ik heb alle aandacht voor mijn klanten. Ik kan me helemaal verdiepen in hun business en ook echt inhoudelijk meedenken over hun concept en strategie. Daar ben ik op mijn best en krijg ik energie van. En ja, het betekent ook iets voor mijn agenda. Die zit hier en daar vol. Da’s bij mij dan nu de keerzijde.

In ieder geval ben ik verlost van mijn RSI, die ik opliep toen ik online programma’s ontwikkelde. Dat was destijds de keerzijde. Elk voordeel heb z’n nadeel, zullen we maar zeggen op z’n Cruijffiaans.

Anyway… Mocht je niet helemaal happy zijn met je bedrijf, dan zou dat dus heel goed aan je businessmodel kunnen liggen. Dat snap je vast.

Maar hoe dan anders? Ik denk graag met je mee. In een gratis 1-op-1 gesprek (telefonische of Skype). Je kunt ‘m hier aanvragen.

Wie weet spreek ik je binnenkort, leuk!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.