Moeite met het omschrijven van je doelgroep?

Moeite met het omschrijven van je doelgroep?

Het eerste waar we vaak aan denken als het gaat om doelgroepen zijn demografische factoren, zoals geslacht of leeftijd. Dat onderscheid is uiteraard handig wanneer je bh’s, baardentrimmers of kinderwagens verkoopt :-).

Misschien denk jij als coach of adviseur bij het bepalen van je doelgroep eerder aan functiegroepen, zoals HR-managers, winkelpersoneel of brandweermannen. En segmenteer je die groep nog wat verder door er bijvoorbeeld een branche of regio aan te koppelen.

In de trajecten met mijn klanten starten we vaak ook met dit soort “harde” criteria om helder te krijgen wie ze willen bereiken met hun business. En het is op zich een prima vertrekpunt om de connectie met je potentiële klanten te vinden. Wanneer iemand zegt zich op businesscoaches te richten, dan spitsen mijn oren zich in ieder geval meteen.

Maar wat maakt nou dat het niet alleen bij gespitste oren blijft? Wanneer ga ik op het uiterste puntje van mijn stoel zitten? Wanneer haak ik gegarandeerd bij je aan?

Dat gebeurt pas wanneer ik geraakt word…

in iets waar ik tegenaan zit te hikken.

Iets waar ik ’s nachts van wakker lig.

Iets waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

Iets waar ik me al tijden zorgen over maak.

Iets wat me steeds maar niet lukt.

Iets waar ik ongelofelijk van baal.

Of juist iets waar ik heimelijk naar verlang.

Iets waar ik stiekem jaloers op ben.

Iets dat ik o zo graag in de vingers wil krijgen.

Iets waar ik elke ochtend jubelend m’n bed voor uit zou springen.

Iets waar ik al mijn geld voor over zou hebben.

Daar zit het ‘m dus in. In de worsteling, struggle, strijd, aarzeling, angst, twijfel en onzekerheid enerzijds. En in verlangens, wensen, behoeftes, perspectief, hoop en hunkering anderzijds. Daar trigger je pas echt mee!

Dan is het ook nog eens de kunst om daar de kern in te ontdekken, zodat je geen achtentachtig woorden nodig hebt om je doelgroep aan te spreken. Die kern zit dan in een bepaald soort gedrag, een specifieke karaktereigenschap, een valkuil of misschien wel een emotie.

Wacht nu heel even met verder lezen en denk eerst eens na over de vraag:

Wat typeert JOUW doelgroep? 

Want het is natuurlijk van belang dat je je eigen keuzes maakt en je eigen woorden kiest in plaats van klakkeloos na te apen wat anderen zeggen.

Toch geef ik je graag ter inspiratie een aantal voorbeelden. Wat dacht je van…

Perfectionisten

Carrièretwijfelaars

Singles met bindingsangst

Kinderen met faalangst

Pubers met een kort lontje

Notoire uitstellers

Controlfreaks

Chaotische directeuren

Introverte ondernemers

Ongedisciplineerde studenten

Overbezorgde vaders

Piekeraars

Moeders die zichzelf wegcijferen

Avontuurlijke zestigers

Eeuwige studenten

Ondernemers met idealen

Ambitieuze wereldverbeteraars

Leuk hè? Door de toevoeging van zo’n “soft” criterium krijg je zo’n doelgroep meteen veel scherper op je netvlies. Het roept automatisch beelden op en een gevoel van herkenning. En dat wil je natuurlijk bereiken wanneer jij jouw potentiële klanten aanspreekt.

Ik zou het te gek vinden om te horen waar jij op uitkomt wanneer het over jouw doelgroep gaat. Mail het naar nicolette@inspirationfactory.nl.

Ben jij misschien een doelgroeptwijfelaar? Mail me dan ook gerust. Ik denk graag met je mee!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.