Moet je extravert zijn om jezelf goed te kunnen verkopen?

Moet je extravert zijn om jezelf goed te kunnen verkopen?

 

Als je denkt aan de termen introvert en extravert,  hoe zou jij jezelf dan typeren?

Haal jij je energie het liefst uit de buitenwereld en heb je graag mensen om je heen? Of neem je bij voorkeur ruimte en tijd voor jezelf en ben je meer gericht op je eigen gedachten en gevoelens?

Scoor jezelf eens gevoelsmatig op een schaal van 1 tot 7 waarbij 1 extreem introvert en 7 extreem extravert is. Waar zit je dan?

En wie zijn de beste verkopers volgens jou?

Juist ja, over het algemeen wordt gedacht dat extraverte mensen de beste verkopers zijn.

Zij maken tenslotte makkelijk contact. Ze zijn vriendelijk, enthousiast en meestal niet geschrokken van zichzelf.

Denk je aan een goede verkoper, dan heb je eerder een extravert, flamboyant dan een introvert, verlegen persoon op je netvlies. Toch?

Momenteel ben ik het boek “Verkocht!” van Daniel Pink aan het lezen. Daarin schrijft hij over een grootschalig onderzoek naar de relatie tussen extraversie en verkoopsucces.

Wat blijkt?

Er bestaat geen enkel bewijs voor een positief verband tussen deze twee factoren.

Wat toont het onderzoek dan wel aan?

De beste verkopers zijn diegenen die precies in het midden van het introvert/extravert spectrum zitten. Naarmate je meer naar de introverte of de extraverte kant neigt, neemt je kans op succes af.

In beide gevallen.

De extreem extraverten scoren nagenoeg even laag als de extreem introverten. Had je niet gedacht hè!

Het geheim zit ‘m dus in de perfecte combinatie van beide eigenschappen. In het beste van twee werelden.

Contact leggen én luisteren

Je inleven in de ander én je visie spraakmakend kunnen verwoorden

Een gesprek animeren én je mond houden

Een slimme oplossing bedenken én fouten durven maken

Weten waar je goed in bent én jezelf durven presenteren

Denken én doen

Doen én denken

Grappen maken én de ander serieus nemen

Flirten én interesse tonen

Enthousiast vertellen én de ander betrokken houden

De situatie observeren én op het juiste moment handelen

Expert zijn op je vakgebied én kansen zien

Waardevolle adviezen geven én de deal sluiten

Het lijkt misschien een hele opgave, maar gelukkig kunnen we constateren dat de meesten van ons al een mooie combi van introverte en extraverte eigenschappen bezitten.

Bewustzijn is vervolgens de sleutel, zodat je weet waar je valkuilen liggen en je nieuwe uitdagingen kunt aangaan. Als introvert wat vaker in de spotlights en als extravert een beetje dimmen af en toe.

Ik ben benieuwd naar je reactie op dit artikel!

Nicolette

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *