Hét geheim van succesvolle ondernemers

 

“Ik weet het allemaal wel, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar!”

Ik ben in gesprek met Anneke. Lifecoach. Twee jaar geleden bruisend van energie en vol goede moed voor zichzelf begonnen. € 12.000 omzet in 2013. Ik schrik ervan.

Zij ook.

Gelukkig is ze niet uit het veld geslagen. Ze gaat ervoor. In 2014 moet het lukken!

We praten verder. Over focus. Over zichtbaarheid. Over acquisitie. Niets nieuws onder de zon.

Wat gaat er toch mis bij Anneke?

Anneke is een spons.

Ze absorbeert al twee jaar lang kennis over marketing en acquisitie. Ze leest nieuwsbrieven, woont webinars bij, volgt online cursussen en bezoekt events van goeroes.

Ze zit zó vol informatie en inspiratie dat het haar verlamt.

“Ben je eigenlijk wel een ondernemer?”

Het blijft ijzig stil. Haar positieve antwoord verrast me.

Juist omdat ze weet dat ze het kan, baalt ze des te meer dat haar bedrijf niet van de grond komt. Ze begrijpt het zelf voor geen meter. In de tijd dat Anneke nog in loondienst was, werd ze bestempeld als een echte doener. En riep iedereen dat ze hét prototype ondernemer was.

Anneke’s motto voor 2014?

Just do it!

Ik ben blij dat Anneke inziet dat dit de sleutel is naar haar succes.

Succes is de optelsom van wat je DOET met

de kennis, vaardigheden en ideeën die je hebt!

Met de volgende 10 tips gaat het haar – en jou! – vast en zeker lukken.

  1. Vraag je af waarom je achter de tekentafel blijft zitten. Angst om fouten te maken? Onzeker wat anderen van je vinden? Bang dat het niet perfect is?
  2. Reken af met je getwijfel en bedenk: Alles is een kladversie (met dank aan Laura B. voor deze briljante oneliner). Het is belangrijker dat je het gedaan hebt, dan dat het perfect is.
  3. Maak keuzes in je dienstenaanbod. Hou het simpel. Heb je 5 ideeën voor nieuwe workshops? Start er met één. Doe desnoods “ienemienemutten” en laat het lot bepalen waar je begint.
  4. Doe alleen wat bij jou past. Word je blij van netwerken? Leef je uit. Krijg je buikpijn van twitteren? Stop er acuut mee. Laat je niet meeslepen door alles wat volgens anderen moet.
  5. Durf uit je comfortzone te stappen. Doe elke dag iets dat je nog nooit eerder gedaan hebt Je mag klein beginnen…
  6. Plan maandelijks, wekelijks én dagelijks je activiteiten.
  7. Stel externe deadlines. Hang een datum aan bijvoorbeeld een webinar en communiceer dit in je nieuwsbrief of op social media. Dan kun je niet meer terug.
  8. Doe iedere dag iets dat direct gericht is op het binnenhalen van een klant. Beperk de tijd die je besteedt aan het ontwikkelen van programma’s, teksten op je website (tenzij het een nieuwe salestekst is), je boekhouding, lezen van vakliteratuur en andere uitvluchten.
  9. Maak anderen deelgenoot van je plannen en maak concrete afspraken over het rapporteren van je voortgang.
  10. Beloon je acties i.p.v. je resultaten. Succes is uiteindelijk de optelsom van al je acties. Een goede reden dus om ze rijkelijk te belonen.

Anneke heeft overigens besloten om zich het komende half jaar door mij te laten begeleiden in een VIP-traject . Ze wil een stok achter de deur. Iemand die haar in beweging krijgt. Die met haar meedenkt en adviezen geeft. Die lastige vragen stelt, waardoor ze scherp blijft. Die haar uitdaagt en steunt.

Wil jij dat ook? Bel (06 42 308 309) of mail (nicolette@inspirationfactory.nl) me gerust. Dan gaan we erover in gesprek. Vrijblijvend uiteraard.

Nicolette Heinsbroek – businesscoach

 

Je reactie op dit artikel is van harte welkom!

Of deel het in je netwerk. Dat stel ik zeer op prijs.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.