Hoe je goede prijzen kunt vragen voor je diensten

Hoe je goede prijzen kunt vragen voor je diensten

 

Wat de meeste dienstverleners doen als ze hun tarieven gaan bepalen, is kijken wat hun concurrenten vragen. En er dan net een beetje onder gaan zitten om ze een streepje voor te blijven.

Daar gaat het vreselijk mis.

Je collega-vakgnoten vragen namelijk steevast te weinig. En jij dus ook, wanneer je hen als referentiekader gebruikt.

Door lage prijzen te vragen, doe je jezelf enorm tekort. En het gekke is dat niemand je ertoe dwingt om jezelf te laten onderbetalen.

Ik zou hier een hele serie praktische marketingtips kunnen uitwerken die het makkelijker maken om de prijzen van je diensten te verhogen:

  • specialisme kiezen
  • uurtje-factuurtje afschaffen
  • testimonials verzamelen
  • krachtige marketingboodschap ontwikkelen
  • high-end diensten aanbieden
  • scherpe salesteksten schrijven…

Dat doe ik dus niet.

Het geheim van hoge prijzen vragen zit namelijk voor een groot deel tussen je oren!

Veel ondernemers kampen met belemmerende gedachten over geld, over geld vragen aan klanten, over wat ze waard zijn en ga zo maar door… Hoe zit dat bij jou?

Sta er eens even bij stil. Misschien herken je deze ideeën bij jezelf:

Geld verdienen is niet belangrijk

Geld is geen drijfveer voor mijn werk

Wanneer ik hoge prijzen vraag, haken mijn klanten af

Wanneer ik hoge prijzen vraag, vinden anderen mij een geldwolf

Ik ben het niet waard om zoveel te verdienen

Geld verdienen is niet spiritueel

Het is niet mogelijk om je passie te volgen en tegelijkertijd veel geld te verdienen

Rijke mensen zijn niet altijd gelukkig

Ik doe graag iets voor anderen. Daar hoeft geen beloning tegenover te staan.

 

Ken je Byron Katie? Die draait alles om. En vraagt je dan of die omdraaiing ook waar kan zijn.

Zo krijg je een hele andere kijk op de zaak. En krijg je wellicht de volgende ideeën:

Streven naar financiële groei is niet per definitie inhalig. Het gaat erom wat ik ermee doe.

Wanneer ik veel verdien kan ik extra investeringen doen in mijn bedrijf. Daardoor kan ik nog meer mensen helpen.

Met geld kan ik bijdragen aan een betere wereld. Ik kan het geven aan goede doelen.

Geld geeft me vrijheid. Ik ben minder afhankelijk en hoef geen beroep te doen op de portemonnee van een ander.

Door hogere prijzen te vragen, daag ik mijn klanten uit om snellere en betere resultaten te behalen.

Ik ben mijn tarieven meer dan waard. Klanten verdienen het dubbel en dwars terug.

Geld schept mogelijkheden. Ik kan een studie gaan doen om mezelf nog meer te ontwikkelen.

 

Goede prijzen vragen voor je diensten gaat dus hand in hand met een positieve kijk op geld verdienen. En dat hoeft helemaal niet in strijd te zijn met zinvol werk doen en je passie volgen. Het gaat juist om de combinatie van doen wat je het liefst doet, jouw talenten inzetten om anderen te helpen én daarmee een goed belegde boterham verdienen. Die optelsom geeft het beste perspectief op een leven vol plezier en voldoening.

 

Wil je hier nog eens met mij over sparren? Of ben je toch ook benieuwd naar mijn praktische marketingtips om hogere prijzen te kunnen vragen?

Geef je dan op voor een gratis Business Energizer.

Dat is een telefonische coachsessie van 45 minuten, waarin je jouw specifieke situatie aan mij kunt voorleggen. Ik geef je graag persoonlijk mijn tips om een bedrijf van betekenis te creëren.

Meer info en het aanmeldformulier voor de Business Energizer vind je hier

 

Uiteraard is je reactie op dit artikel hieronder van harte welkom!

Nicolette Heinsbroek – Businesscoach

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.