Heeft een nieuwsbrief nog zin?

 

‘Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid. Iedereen lijkt wel een nieuwsbrief te hebben. Heeft het dan nog wel zin om er ook één te starten?’

Wanneer ik met mijn klanten in gesprek ga over de kracht van nieuwsbrieven, is dit een veel gehoorde reactie. Vraag ik even door, dan blijkt vaak dat er angst achter zit. Om irritant en pusherig over te komen. Terwijl een nieuwsbrief juist een waanzinnig effectief middel is om klanten binnen te halen. Mits je het goed aanpakt natuurlijk.

Reden genoeg om eens te rade te gaan bij een specialist op dit terrein.

Welmoet Babeliowsky is directeur van Autorespond (een systeem waarmee je nieuwsbrieven kunt versturen) en expert in e-mailmarketing. Ik verzamelde brandende vragen bij mijn klanten en legde er vijf aan haar voor.

Vraag 1:

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig een nieuwsbrief heeft. Worden mensen al die nieuwsbrieven niet zat?

Welmoet: ‘Als iedereen alle nieuwsbrieven zou ontvangen die er zijn, zouden ze het zat worden, maar dat is natuurlijk niet zo. Waarschijnlijk wordt deze vraag gesteld omdat de nieuwsbrief op persoonlijk terrein komt en moeilijk te negeren is in de mailbox. Dat geldt veel minder voor advertenties en folders, waar er ook heel veel van zijn. Eigenlijk zegt deze vraag juist iets over de hoge effectiviteit van dit instrument.

Bovendien ontvang je alleen nieuwsbrieven waar je je zelf voor hebt aangemeld en van bedrijven waar je iets gekocht hebt. Dat bedrijf is erg verstandig om jou op te volgen, want misschien wil je nog iets goeds bij ze kopen dat je nodig hebt. Als ze niets van zich hadden laten horen had je dat gemist. Wanneer ze geen goede informatie voor je hebben, kun je jezelf altijd afmelden.’

Vraag 2:

Hoe zorg ik ervoor dat juist mijn nieuwsbrief gelezen wordt in het oerwoud van nieuwsbrieven?

Welmoet: ‘De onderwerpregel maakt groot verschil uit. Ze zijn te vergelijken met krantenkoppen maar toch anders. Met een krantenkop heb je vaak voldoende informatie en hoef je niet verder te lezen, bij een nieuwsbrief moet de titel juist zorgen dat je het wel gaat lezen. Ook belangrijk is dat je vorige nieuwsbrief in de smaak viel.’

Vraag 3:

Hoe krijg ik snel meer lezers voor mijn nieuwsbrief?

Welmoet: ‘Een gratis weggever aanbieden doet wonderen. Joint promotions met andere ondernemers sluiten, kan ook een versnelling opleveren. Ook presentaties geven voor groepen, waarbij je zorgt dat je iedereen in de zaal op je lijst krijgt, werkt goed.’

Vraag 4:

Wat is de beste verhouding tussen waardevolle content en mijn commerciële aanbod?

Welmoet: ‘Je nieuwsbrief zou voor 2/3 uit waardevolle content en 1/3 commerciële boodschap moeten bestaan. Stuur wel af en toe alleen promotie-teksten, want dat houdt je lijst schoon van mensen die alleen willen krijgen en zenuwachtig worden als hun iets gevraagd wordt.’

Vraag 5:

Hoe vind ik steeds weer nieuwe onderwerpen?

Welmoet: ‘Bij mij ontstaat dat op een niet rationele manier. Ik geef mijn brein opdracht met een goed onderwerp te komen en dan wacht ik af tot ik het ineens weet. Dat lukt altijd.

Ik werk ook met een content-strategie, waarbij ik rekening houd met verschillende interesses die er zijn onder mijn doelgroep. Zo krijg ik een grote afwisseling in mijn nieuwsbrieven.

Wat je ook kunt doen is luisteren naar vragen van je klant. Als de klant vraagt: hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn nieuwsbrief, zou je een artikel kunnen schrijven dat heet: “5 Manieren om aan onderwerpen van je nieuwsbrief te komen”. Zo eenvoudig kan het zijn.’

 

Het zal je niet verbazen dat Welmoet zelf ook een nieuwsbrief heeft. Met tips over nieuwsbrieven uiteraard. Je kunt je aanmelden op www.autorespond.nl.

Je kunt ook een gratis proefaccount voor Autorespond aanvragen, waarmee je op een makkelijke en professionele manier je nieuwsbrieven kunt versturen.

Geef hieronder je reactie op dit interview of deel het in je netwerk!

Nicolette Heinsbroek – Business Coach

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.