Wat kan er misgaan bij het kiezen van je niche?

 

Wie kiest wordt zelf gekozen! Steeds meer zelfstandige coaches en adviseurs raken overtuigd van deze wetmatigheid. Zij kiezen voor een niche. Dat is een specifieke doelgroep met een specifiek probleem, waarvoor zij een specifieke oplossing hebben.

Wanneer je dat goed doet, neemt je aantrekkingskracht op klanten gigantisch toe. Het is echter geen magisch tovertrucje. Het luistert zeer nauw welke focus jij voor je bedrijf bepaalt. Je kunt de plank ook behoorlijk misslaan en dan is die aantrekkingskracht mijlenver te zoeken.

Misser 1: Je doelgroep is te breed of te vaag

De kracht van een niche is dat je een doelgroep kiest, die herkenbaar en vindbaar is. Hoe specifieker je bent, hoe groter de kans dat jouw potentiële klanten zich erin zullen herkennen. Ik kom bijvoorbeeld veel coaches tegen die zich richten op vrouwen. En adviseurs die het MKB als focus hebben. Veel te breed!

Ik lees soms ook omschrijvingen van doelgroepen die nogal vaag zijn. Bij voorbeeld “mensen die vanuit hun eigen kracht willen communiceren”. Het probleem hierbij is dat ze niet direct identificeerbaar zijn. En da’s behoorlijk onhandig voor je marketing.

Misser 2: Je stelt je methode of werkwijze centraal

Dit is een misser die vooral bij coaches en trainers voorkomt. Ze investeren vaak ongelofelijk veel tijd en geld om zich in hun vakgebied te bekwamen. Ze verdiepen zich in werkvormen en methodieken (bijvoorbeeld NLP, The Work of oplossingsgericht coachen) en zijn daar verschrikkelijk enthousiast over. Niks mis mee! Het is alleen geen goed idee om dit centraal te stellen.

Met een methode of werkwijze haal je geen klant over de streep. Dat heeft te maken met de werking van ons brein. Zonder in details te treden, komt het erop neer dat wij alleen maar in beweging komen als ons zogenaamde reptielbrein wordt getriggerd. En dat gebeurt alleen als we weten dat het ons iets wezenlijks gaat opleveren.

Misser 3: Er valt geen droog brood in te verdienen

Veel coaches hebben last van het Florence Nightingale syndroom. Ze willen graag mensen helpen. Fantastisch natuurlijk! Maar zakelijk gezien ook een grote valkuil. Om een gezond bedrijf op te bouwen heb je goed betalende klanten nodig.

Dat betekent ten eerste dat ze überhaupt geld moeten hebben om jouw dienstverlening te kunnen betalen. Er zijn grote groepen mensen in onze samenleving zijn die hulp nodig hebben die ze niet zelf kunnen betalen. En die die hulp in een aantal gevallen ook dubbel en dwars verdienen. De vraag is alleen of jij dat als zelfstandig ondernemer moet willen doen.

De tweede vraag die je hierbij moet stellen is of jouw doelgroep gemotiveerd is om te investeren in jouw dienstverlening. Dat zullen ze alleen doen wanneer zij hun probleem als werkelijk urgent ervaren en snakken naar een oplossing. Hoe zit dat bij jouw doelgroep?

Tot zover de missers!

Wil jij er zeker van zijn dat je de juiste niche te pakken hebt?

Maak dan gebruik van deze checklist:

  • Je niche is gebaseerd op je passie en talenten.
  • Je doelgroep geeft je energie. Je voelt je ermee verbonden en werkt graag met ze.
  • De mensen of organisaties in jouw doelgroep hebben gemeenschappelijke kenmerken, interesses en behoeften.
  • Je doelgroep heeft urgente problemen of belangrijke vraagstukken en is op zoek naar oplossingen.
  • Je doelgroep heeft genoeg geld en is gemotiveerd om te investeren in de oplossing van hun problemen.
  • Je kunt deze doelgroep makkelijk vinden en benaderen.
  • De groep is groot genoeg om voldoende werk en opdrachten uit te halen.
  • Je hebt een bijzondere visie op de problematiek van je doelgroep
  • Jij hebt een sterk punt waarmee je deze doelgroep kunt overtuigen om voor jou te kiezen.
  • Je specialisme biedt genoeg aanknopingspunten om erover te schrijven of te spreken. Je kunt er “content” over maken.

 

Het mag duidelijk zijn dat de keuze van een niche is een zorgvuldig proces is. Heb je er hulp bij nodig? Wil je de niche die je voor ogen hebt aan mij voorleggen? Stuur dan een berichtje naar nicolette@inspirationfactory.nl met daarin je naam, de naam van je bedrijf en de omschrijving van jouw niche. Dan krijg je mijn persoonlijke feedback en tips!

Nicolette Heinsbroek

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.