Moet ik ook op Facebook?

Regelmatig krijg ik vragen over social media. Meestal met een sceptische ondertoon (die moet je er dus zelf even bij fantaseren).

Kun je echt klanten krijgen via social media?

Moet ik ook op Facebook?

Waar moet ik dan over Twitteren?

Ik ben zelf absoluut geen social-media-freak. Oké, ik heb een LinkedIn profiel, een zakelijke Facebook-pagina en stuur af een toe een tweet de wereld in. Ik heb er tot nu toe niet al te veel tijd aan besteed, omdat ik me niet kon voorstellen dat het me klanten zou kunnen opleveren. En ondanks het ontbreken van enige strategie op dit gebied, heb ik over mijn omzet niets te klagen.

Tegelijkertijd bleef mij een vraag achtervolgen.

Ben ik wel een goede businesscoach als ik mijn kop in het zand steek voor iets waarvan iedereen zegt dat je er wat mee moet?

En dus besloot ik er serieus in te duiken. Te beginnen met Facebook. Vanwege het gigantische bereik van dit blauwe monster. Wist jij dat er in Nederland alleen al 8,5 miljoen mensen op Facebook zitten? En dat meer dan de helft daarvan dagelijks kijkt?

Heb jij ook zo je twijfels over Facebook?

Ik geef je 5 redenen om er serieus naar te kijken.

  1. Facebook heeft een gigantisch bereik. Wereldwijd zitten 1.190.000.000 personen op Facebook. Wat een getal hè! In Nederland zijn het er 8,5 miljoen, waarvan 4,6 miljoen zelfs dagelijks kijkt. Het kan bijna niet anders dan dat ook jouw doelgroep hier te vinden is.
  2. Het kost je niets. Behalve tijd natuurlijk. Zorg er wel voor dat je die tijd op Facebook beperkt. Je kunt je er gigantisch in verliezen. Maak een plan met een duidelijk doel, concrete acties en een tijdsplanning.
  3. Jouw concurrenten zitten ook op Facebook. Wanneer zij er slim gebruik van maken, kunnen ze een enorme voorsprong op je krijgen. Dat wil je niet!
  4. Facebook biedt de mogelijkheid om te adverteren tegen relatief lage kosten. Al voor een paar Euro per dag kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken met jouw boodschap. De selectiecriteria zijn zeer geavanceerd, waardoor je precies met jouw ideale publiek in contact komt.
  5. Actief zijn op Facebook, verbetert je vindbaarheid. Google kijkt naar signalen vanuit social media. Dus als jouw site vaak wordt genoemd op Facebook, dan heeft dit een gunstig effect op je ranking.

Je mag het uiteraard helemaal zelf bepalen. Of je wat met Facebook gaat doen of niet. Misschien ben je enthousiast geworden. Misschien moet je er stiekem helemaal niets van hebben. Toch lijkt het, gezien de gigantische bezoekersaantallen en de mogelijkheid om in direct contact te staan met je doelgroep, zonde om er niets mee te doen. Ik zou zeggen… give it a try!

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.