3 strategieën voor een omzetexplosie in 2013

 

Veel zelfstandige dienstverleners hebben een magere omzet. Ze verdienen vaak nog geen € 50.000 per jaar, terwijl ze vaak hoog opgeleid zijn en een bak aan ervaring hebben.

Specifiek voor coaches geldt dat 45% van hen niet rond kan komen. Ze zijn gedwongen er een deeltijdbaan bij te zoeken, waardoor ze hun aandacht niet volledig op hun bedrijf kunnen richten. Met als logisch gevolg: nóg minder omzet.

Oké, we zitten in een crisis. Da’s waar. Maar een beetje ondernemer gaat natuurlijk niet zitten wachten en duimen voor betere tijden. Daarom deel ik graag drie slimme strategieën met je.

1. Ga werken met groepen

1-op-1 werken geeft een enorme beperking aan je inkomen. Dat komt simpelweg doordat je begrensd wordt door de factor tijd. Je zult een fors aantal uren met klanten in de weer moeten zijn om een redelijk inkomen te verwerven. En als je meer wilt verdienen, dan betekent 1-op-1 werken automatisch dat je er ook meer tijd in moet stoppen.

Je diensten aanbieden aan groepen is een fantastisch alternatief. Het mes snijdt aan twee kanten. Door tegelijkertijd met meerdere klanten te werken, kun je meer verdienen, terwijl je klanten minder betalen dan voor een individueel traject. Prachtig toch?

 

2. Bied lange trajecten en programma’s aan

Ik hoor regelmatig dat coaches, trainers en adviseurs eenmalige diensten aanbieden. Een workshop, een training van een halve dag of losse coachsessies. Het is vaak uit angst dat we niet meer tijd en commitment van onze klanten durven te vragen.

Mijn tip is om langere trajecten aan te bieden. Trainingsprogramma’s van drie maanden of een half jaar coaching. Het mes snijdt hier ook weer aan twee kanten. Het levert jou meer op. En wat dacht je van de opbrengsten bij de klant? Je kunt in meer tijd meer waarde leveren. De impact is groter en de resultaten structureler van aard. Wat wil een klant nog meer?

 

3. Verhoog je tarieven

Bied jij je diensten zo goedkoop mogelijk aan, omdat je bang bent dat je klanten je anders zullen afwijzen? Helaas maken veel zelfstandigen deze denkfout. Ze vragen belachelijk lage tarieven voor werk dat waanzinnig waardevol is. En dan nog staan de klanten niet in lange rijen voor hun deur. Gek hè?

Het grote geheim is dat klanten helemaal niet op zoek zijn naar de goedkoopste coach of adviseur. Sterker nog, ze willen graag een goede prijs betalen en daar ook veel waarde voor ontvangen.

Klanten die meer geld uitgeven aan coaching en advies behalen betere resultaten, omdat ze meer gemotiveerd zijn om hun investering terug te verdienen. Dus ook hier komt het welbekende mes weer om de hoek kijken.

Enne… heb je ooit iemand ontmoet die trots is omdat-ie zo’n goedkope coach of adviseur heeft?

 

Ik zou het leuk vinden om je reactie op dit artikel te ontvangen.

Nicolette Heinsbroek

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *