Wat jij kunt leren van een plakje worst…

 

De slager doet het al sinds het begin van de vorige eeuw. Een plakje worst aanbieden. Gewoon omdat je klant bent. Een sympathiek gebaar. De slager hoopt dat je snel terug komt. En dan een groot stuk van die overheerlijke worst uit zijn eigen worstmakerij koopt. Of een andere lekkernij, dat mag natuurlijk ook.

De kans dat je inderdaad naar die slager terug gaat is groot. Dat heeft alles te maken de werking van het systeem van wederkerigheid. Als marketingtechniek heeft het gratis monster niet voor niets een lange en effectieve geschiedenis.

Talloze onderzoeken tonen aan dat het commercieel gezien loont om eerst iets weg te geven. Dat geldt dus ook voor jou!

Je hebt misschien wel eens gehoord van de “Know-Like-Trust factor”. Het komt erop neer dat potentiële klanten je eerst moeten kennen. Dat ze weten dat je bestaat. Vervolgens moeten ze je leuk gaan vinden en waarderen wat je doet. En voordat ze daadwerkelijk iets bij je kopen, moeten ze je ook nog eens vertrouwen.

Een uitstekende manier om die factor een flinke oppepper te geven is het aanbieden van een gratis product. Het werkt tweeledig.

Ten eerste is zo’n weggever de trekker voor je mailinglijst. Mensen schrijven zich veel sneller in voor jouw nieuwsbrief als ze boter bij de vis krijgen (voor wie niet van een plakje worst houdt 🙂 ).

Ten tweede kun je met jouw welkomstcadeau laten zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.

Bij zo’n gratis weggever denk je misschien als eerste aan een e-book. Ik heb er zelf met veel plezier twee geschreven. Zeer waardevol vond het ik het schrijfproces, omdat het me steeds dwong om mijn visie en ideeën helder te verwoorden. Maar een giga-nadeel van zo’n e-book (en zeker als je het met recht een e-book wilt noemen) is de tijd die het vergt om het te maken.

Wat kun je doen als je weinig tijd hebt en snel zo’n gratis weggever wilt ontwikkelen?

Een kleine strooptocht op het web leverde aardig wat productideeën met bijbehorende voorbeelden op. Ik deel ze graag met je!

1. Een e-course

Dit is een serie van e-mails die jouw klant in korte tijd automatisch in zijn mailbox vindt. Brigitte van Tuijl biedt een gratis e-course “7 steps to a purposeful, profitable business you love” aan. Zie www.brigittevantuijl.com

2. Een checklist

Mensen zijn er gek op. Let er hierbij op dat je onderwerp voor zo’n checklist heel specifiek is. Anders wordt het al snel een opsomming van open deuren. Ellen de Lange-Ros bijvoorbeeld geeft je zo’n checlist met “11 essentiële tips over Facebook voor jouw bedrijf ” Zie www.faxion.nl

3. Een mini e-book

Minder tekst, maar zeker niet minder waardevol is het SPIEKBRIEFJE van Annet Talsma (www.bureau-eigenwijs.nl)

4. Een MP-3 opname

Ook een leuke optie. Monica van der Pluijm geeft op haar gratis MP-3 inspirerende tips om gelukkig te worden in je werk. Zie www.droombaancoaching.nl

5. Een e-rapport

Esther Mallant schreef een rapport voor managers. Met daarin drie prikkelende vragen om de inzet en betrokkenheid van hun medewerkers te vergroten. Zie www.hrmallant.nl

6. Een video

Last but not least! Aartjan van Erkel boekt geweldige resultaten met zijn gratis video “Maakt jouw website deze drie dodelijke fouten?”. Zie www.schrijvenvoorinternet.nl

Welke vorm je ook kiest, geef iets weg dat super waardevol is. Het zal je dankbare fans opleveren, die stuk voor stuk goedbetalende klanten kunnen worden.

Ik ben heel benieuwd wat jouw gratis weggever wordt. Laat je het me weten? Je kunt je reactie hieronder kwijt!

Nicolette Heinsbroek

 

2 Reacties

  1. Wendela den Tonkelaar - Onbewuster

    Bedankt voor de tips! Zelf heb ik ook een enorm succesvolle gratis weggever, namelijk het Management eBook ‘Spiegelen – In 5 stappen net zo veel mensenkennis als een paard’.

    Het is binnen een jaar door ruim 3000 mensen gedownload. Je kan het zelf ook gratis aanvragen op http://www.onbewuster.nl

    Groeten,

    Wendela

    Antwoord
  2. nicolette

    Dank je wel Wendela! Hoe heb je die 3000 downloads voor elkaar gekregen? Dat vinden mijn volgers vast interessant om te weten. En ik ook!
    Groet,
    Nicolette

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.