Niks maatwerk, liever een standaard aanbod

Niks maatwerk, liever een standaard aanbod

 

Ik herinner me mijn begintijd als zzp’er nog heel goed. Ik was supertrots dat ik het lef had gehad om ontslag te nemen. En te ontsnappen aan de loondienst-cultuur. Ik werkte de eerste jaren voor een aantal vaste opdrachtgevers die me regelmatig inhuurden voor trainingen en coachtrajecten. Daarnaast deed ik af en toe een interim-klus voor mijn oude werkgever.

Aan omzet had ik geen gebrek. Toch was ik niet helemaal happy. Meer en meer kwam ik erachter dat ik niet deed wat ik het liefste wilde doen en dat ging wrikken. Ik kon echter niet precies duiden waar het ‘m in zat en wat ik eraan kon doen. Nu zie ik dat glashelder.

Waar het mij aan ontbrak was een eigen aanbod van diensten. Mijn opdrachtgevers bepaalden wat ik voor hen deed. Wat, waar, voor wie, wanneer en soms zelfs ook hoe.

Met een eigen aanbod breng je daar voorgoed verandering in. Je krijgt zelf de touwtjes van je bedrijf in handen. Jij neemt de regie. Je gaat werk doen dat je het allerliefste doet, op jouw manier, volgens jouw visie. Jouw kennis en kunde wordt optimaal ingezet en je kunt eindeloos creatief zijn in het ontwikkelen van je eigen producten en programma’s.

Het wordt er voor jezelf relaxter en interessanter door. Maar dat niet alleen. Voor jouw klanten wordt het veel concreter wat je te bieden hebt. Ze weten precies wat ze kunnen verwachten en zullen daardoor minder aarzelen om je in te huren.

Enthousiast geworden?

Maar geen idee hoe je zo’n eigen productenlijn kunt creëren?

1. Begin met het omschrijven van je visie

Wat zijn jouw eigenwijze ideeën over het oplossen van de vraagstukken van je klanten? Wat moeten die klanten kunnen, weten of doen om hun gewenste resultaten te bereiken. Bedenk hier vooral ook waarin jouw oplossing zich onderscheidt ten opzichte van andere aanbieders in je vakgebied.

2. Vertaal je visie vervolgens naar je eigen methode

Jouw methode bestaat uit een aantal concrete stappen. Die jouw klant in een logische volgorde moet doorlopen. De kans is groot dat je in je werk tot nu toe onbewust al een bepaalde werkwijze hanteerde. Die maak je nu expliciet.

3. Ontwikkel op basis van je methode een concreet product

In deze laatste fase ga je jouw standaard aanpak verpakken. Als concrete producten. Een groepsprogramma bijvoorbeeld. Een online programma. Een teamtraining. Of een 6-maanden-traject voor individuele klanten. Je kunt er ook een boek over schrijven.

Je zult zien dat het ontwerpen en aanbieden van je eigen unieke productenaanbod een enorme impuls aan je ondernemerschap geeft. Je kunt jezelf daardoor veel gemakkelijker verkopen. En je krijgt alle vrijheid om volgens jouw visie en aanpak, op door jou gekozen locaties en op jouw favoriete tijden te werken.

Zie je deze manier van ondernemen zitten?

Maar kun je wel wat inspiratie gebruiken om het voor elkaar te krijgen?

Geef je dan op voor een gratis Business Energizer. Dat is Skypesessie of telefoongesprek waarin ik je graag mijn persoonlijke tips geef om een lucratief aanbod van diensten te ontwikkelen.

Wie weet spreek ik je in binnenkort!

 

Nicolette Heinsbroek – Business Coach

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *