Stop met verstoppertje spelen

 

Eén van de must-haves voor een succesvol bedrijf is het lef om jezelf in de spotlights te zetten. Je moet zichtbaar zijn. Als klanten niet weten dat je er bent, dan staan ze echt niet ineens spontaan bij je voor de deur. Ze vinden gewoon een ander, die wel van zich laat horen.

Een waarheid als een koe, lijkt me. Toch voelen veel zelfstandigen een merkwaardige aarzeling om de bühne op te zoeken en hun visie en boodschap te verkondigen. Het wordt gezien als opdringerig en zelfs genant om jezelf naar voren te schuiven. Eng ook, want wat zal de buitenwereld van je vinden…

Ik ken ze zelf ook, die gevoelens. Maar wat schiet je ermee op als je eraan toegeeft? Dan kun je beter de tent sluiten en gewoon weer een baan gaan zoeken. Met een baas en vaste werktijden, klagende collega’s, kantoortuinen en koffie uit een automaat.

Dat wil je niet! Er zit dus niets anders op dan te stoppen met verstoppertje spelen.

Je weet vast wel wat ik daarmee bedoel. Achter de schermen je bedrijf helemaal op orde brengen. Je webteksten voor de tiende keer aanpassen, je verdiepen in nog meer methoden en theorieën, trainingen en programma’s ontwikkelen waar je nog geen klant voor binnen hebt en je administratie tip top verzorgen.

Wat heeft jouw klant daaraan?

Besef je dat je hem iets heel waardevols onthoudt als jij het podium niet durft te pakken?

Je hoeft het podium niet eens al te letterlijk te nemen. Wanneer je het angstzweet je uitbreekt bij het idee om voor een volle zaal je verhaal te verkondigen, dan wacht je daar nog even mee. Doe het stap voor stap.

Er zijn tientallen manieren om jezelf zichtbaar te maken en je expertise te profileren. Artikelen schrijven en op internet posten, je eigen weblog starten, teleseminars organiseren, actief deelnemen aan discussies op LinkedIn, free publicity genereren in tijdschriften en ga zo maar door. De kunst is om er een paar te selecteren en die consistent vol te houden.

Waar ik zelf destijds mee begonnen ben, is het schrijven van een nieuwsbrief. Een fantastisch effectieve en laagdrempelige manier om in contact te komen met je publiek en ze nuttige informatie te geven over je werk.

Natuurlijk maakt het wel uit hoe je zo’n nieuwsbrief opzet.

Mijn tips voor jou:

1. Maak een gratis weggever om de aanmeldingen op je nieuwsbrief te stimuleren. Dat kan een e-book zijn, een mini e-course, een videotraining of een MP-3 opname. Geef iets waardevols waar je doelgroep echt wat aan heeft.

2. Wees genereus en biedt waardevolle inhoud aan in je nieuwsbrief. Geef bruikbare tips, ideeën, checklists of opdrachten waarmee je je lezers helpt en inspireert bij hun vraagstukken.

3. Laat regelmatig wat van je horen. Minstens één keer per maand. Het liefst vaker. Minder heeft geen zin, dan blijf je niet hangen in de hoofden van je doelgroep.

4. Maak je nieuwsbrief persoonlijk. Mensen willen het liefst zaken doen met echte mensen. In je nieuwsbrief laat je niet alleen zien over welke expertise je beschikt en waar je jouw klanten graag mee helpt. Je pakt ook de kans om jezelf als professional een gezicht te geven. Jouw gezicht!

5. Pak het professioneel aan. Ga niet zelf zitten rommelen met adressenlijsten, maar maak gebruik van bestaande e-mail marketingsystemen. Ik ben zelf een fan van Autorespond en ik hoor goede verhalen over Aweber. Er zijn ook gratis applicaties beschikbaar zoals bijvoorbeeld MailChimp.

Ik kan je absoluut aanraden om een nieuwsbrief te starten, maar uiteraard bepaal je helemaal zelf op welke manier jij jezelf wilt presenteren. Dus kom achter die struiken of onder de tafel vandaan… 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10… wie niet weg is, is gezien!

Reacties op dit artikel zijn van harte welkom.

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.