10 tips om je tarieven te bepalen

10 tips om je tarieven te bepalen

 

Een goede prijs vragen voor je diensten. Een onderwerp dat veel ondernemers zweetdruppels bezorgt. Een potentië le klant enthousiast maken om een coachtraject of trainingsprogramma te volgen. Dat lukt je best aardig. Maar dan komt die ene vraag “Wat kost het?”. En spontaan schiet je in de kramp.

Zonder blikken of blozen je tarieven neerleggen heeft alles te maken met de manier waarop die tarieven bepaald zijn. Sla niet zomaar een slag in de lucht, maar denk er goed over na.

Ik help je graag met deze 10 tips:

1.            Een goede prijs is niet persé een hoge prijs

Wat ik als eerste uit de weg wil ruimen is het idee dat een goede prijs altijd een hoge prijs moet zijn. Dat is namelijk onzin. Hoge prijzen werken niet altijd en niet voor iedereen.

2.            Kijk niet naar je concurrenten

Laat je niet gek maken door wat je concurrenten vragen. Daar kun je alleen maar onzeker van worden. Je tarieven zijn nooit de onderscheidende factor. Je bent anders. Je doet anders. Je denkt anders. Je hebt andere kwaliteiten. Andere kennis en ervaringen. Al deze factoren bepalen de prijs die jij kunt vragen.

3.            Vraag niet meer dan je zelf zou betalen

Duizenden Euro’s voor een coachtraject vragen terwijl je zelf voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten? Dat gaat niet werken. Vraag je dus goed af wat je zelf bereid zou zijn te betalen voor jouw diensten. Je zult zien dat het een stuk makkelijker is om hoge prijzen te vragen wanneer je zelf fors geïnvesteerd hebt in je eigen ontwikkeling.

4.            Rek jezelf (nou ja, je prijs dus) een beetje op

Geld vragen voor iets wat je graag doet, leidt over het algemeen tot de neiging om te laag te gaan zitten. Wees je daarvan bewust. Stap even uit je comfortzone en doe er een schepje boven op. Voor je het weet ben je eraan gewend.

5.            Stap af van uurtarieven en verpak je diensten

Ik heb hier vaker over geschreven, dus ik hou het nu kort. Een dienst verkoopt makkelijker wanneer je er een kant-en-klaar product van maakt. Met een vaste prijs. Dit voorkomt onnodige discussie over je uurtarief.

6.            Laat je nooit vergelijken met iemand in loondienst

Is het niet mogelijk om zonder uurtarief te werken? Bijvoorbeeld wanneer je een interim-opdracht doet? Bereid je dan goed voor op de vergelijking van jouw uurtarief met dat van iemand in loondienst. Ionica Smeets schreef er ooit dit geweldige artikel over.

7.            Je mag je tarief elk moment verhogen

Dit is echt leuk om je te beseffen. Jij bent de enige die bepaalt wat je vraagt voor je diensten. Niemand houdt jou dan ook tegen om je prijs steeds te verhogen. Elk jaar, elke maand, elke week of elke dag een stapje.

8.            Maak een simpele rekensom

Het bepalen van je tarieven is absoluut een gevoelskwestie. Toch kan het helpen om er met een rationele bril naar te kijken. En een simpele rekensom te maken. Hoeveel omzet heb jij per maand nodig om te kunnen leven? Hoeveel uren ben je declarabel? Maak een staartdeling… et voilà! Je kunt ook een paar scenario’s maken. Een optimistische, realistische en pessimistische.

9.            Bereken het financiële voordeel voor jouw klanten

Weet jij wat het jouw klanten oplevert wanneer ze met jou in zee gaan? En dan bedoel ik financieel. Wat levert hen een nieuwe klant op? Wat levert een promotie op? Wat levert een beter samenwerkend team op? Wat levert een gezond lijf op? Misschien niet voor elke coach of adviseur makkelijk te herleiden, maar probeer het toch maar eens.

10.            Het moet goed voelen!

Een prijs die totaal niet goed voelt, die mijlenver van je af ligt, zul je nooit kunnen verkopen. Bepaal uiteindelijk een prijs waar jij volledig achter staat. Die je vol zelfvertrouwen presenteert en die je met flair kunt verdedigen

Heb jij nog meer tips over het bepalen van je tarieven? Laat ze gerust hieronder achter!

Lijkt het je wat om samen te sparren over jouw tarieven? Vraag dan via dit formulier een gratis Business Energizer aan. Dat is een Skype-gesprek van 45 minuten, waarin je meer helderheid krijgt over de keuzes in jouw bedrijf.

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.