Is dit de reden dat je te weinig klanten binnenhaalt?

Ik heb weer een rode draad ontdekt. Die ik graag met je deel.

Veel coaches, trainers en adviseurs hebben te weinig klanten. Dat frustreert. Een nog grotere frustratie is dat ze geen idee hebben hoe ze het precies moeten aanpakken.

Met als gevolg dat ze van alles proberen.

Bellen, mailen, flyeren, netwerken, een nieuwsbrief, adverteren, een persbericht, bloggen, gratis workshops aanbieden, twitteren en andere pogingen op social media…

Gek gemaakt door alle informatie die op internet te vinden is over DE manier om klanten binnen te halen. Gecombineerd met tientallen goed bedoelde adviezen van familie, vrienden en kennissen. Horendol word je ervan!

Het kan ook een andere uitwerking hebben. Een soort verlamming. Niet weten waar je überhaupt moet beginnen en dan dus helemaal niets doen.

 

De rode draad in al dit geworstel is… het gebrek aan een systeem.

Werk jij volgens een systeem? Hanteer jij een gestructureerde werkwijze met consistente acties om klanten binnen te halen?

 

Dat is namelijk wat marketing is.

Geen magische toverformule.

Geen geheim recept.

Geen ingewikkelde wetenschap.

 

Wel een simpel (doch doeltreffend!) systeem.

Een systeem dat gestoeld is op essentiële, universele marketingprincipes.

Een systeem dat toepasbaar is op elk type bedrijf.

Een systeem dat structuur en houvast geeft in je dagelijkse werkzaamheden.

Een systeem dat je activiteiten doelgericht en meetbaar maakt.

Een systeem dat stap voor stap leidt tot een lucratieve klantenkring.

 

Het is niet nieuw. Het is ook niet uniek. En daarom is het des te opvallender dat het zo weinig gebruikt wordt.

Het systeem kent drie stappen:

1. De pijplijn vullen

Wanneer je weet wie jouw favoriete doelgroep is, gaat het erom dat je zoveel mogelijk contacten verzamelt van mensen die tot die groep behoren. Er zijn zeeën van mogelijkheden om dat te doen.

Via je website, een gratis weggever, nieuwsbrieven, social media, netwerkbijeenkomsten, beurzen, gratis workshops webinars en noem maar op. Zelfs op verjaardagen van je beste vrienden kun je aan het vullen van die pijplijn werken.

Wees selectief. Kies uit de overvloed aan mogelijkheden een beperkt aantal activiteiten en werk daar stelselmatig aan.

2. Contact leggen en onderhouden

Misschien heb je al aardig wat visitekaartjes verzameld of mensen op je mailinglijst staan. Wat doe je daar vervolgens mee? Op welke wijze volg je deze contacten op?

Ook in deze fase zul je een vaste werkwijze moeten ontwikkelen om consistente follow-up te doen. Bijvoorbeeld door alle aanvragers van je gratis weggever een persoonlijke mail te sturen. Of een kaartje. Door de deelnemers aan je webinar een gratis coachsessie aan te bieden of ze uit te nodigen voor een kennismakingsworkshop.

Het kan zijn dat er meerdere acties nodig zijn om daadwerkelijk contact te krijgen met jouw potentiële klanten. Ook dan geldt dat er een systematiek in zit die je consequent uitvoert.

3. De deal sluiten

Het zal je niet verbazen dat je ook deze fase volgens een vastomlijnd plan moet organiseren. Vraag je af welke methode het beste bij jou en jouw business past. Kopen jouw klanten online? Of willen ze eerst met je in gesprek? Kan dat dan telefonisch of is face to face kansrijker?

Afhankelijk van jouw dienstverlening kan het soms zelfs maanden duren voor de handtekening onder het contract staat.

Op basis van deze drie hoofdstappen kun jij je eigen systeem creëren.

Maak eerst een analyse van je huidige activiteiten per fase. Wat doe je om je pijplijn te vullen? Wat doe je aan follow-up? Wat doe je om “ja” te krijgen van je klanten?

Misschien kom je er wel achter dat er onbewust toch structuur is gekropen in je acquisitie. En dat het slechts hier en daar om aanscherping vraagt. Helaas kun je ook ontdekken dat het van toevalligheden aan elkaar hangt dat je klanten krijgt.

Bepaal vervolgens een vaste set aan acties per fase van je systeem.

Plan ze in.

Maak ze meetbaar.

Evalueer en stel bij.

Gewoon doen!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van jouw systeem? Laat het me weten via nicolette@inspirationfactory.nl.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.