Weg met die mooie website!

 

Ooit had ik een prachtige website, met een design om je vingers bij af te likken. Ik was er trots op en de mensen die er kwamen vonden hem ook heel mooi.

Dat was het inderdaad. Een hele mooie website. Een website die mij nagenoeg geen klant heeft opgeleverd. Maar móói dat-ie was!

Heb jij er ook één? Zo’n bloedmooie website die niets oplevert? Lees dan vooral door…

Je hoeft geen internet-expert te zijn om jouw website om te toveren tot een heuse marketingmachine. Een continu borrelende bron van nieuwe klanten. 24 uur per dag, dus ook terwijl je slaapt of op vakantie bent.

Hoe je dat voor elkaar krijgt, vertel ik je hier in een notendop:

 

Je website is eigenlijk een weblog of andersom. Het is een plek waarin je zowel je commerciële activiteiten als je inhoudelijke visie op de problemen en vraagstukken van jouw klanten kwijt kunt. Dit laatste doe je door regelmatig interessante artikelen te plaatsen. Dat verhoogt de bezoekersstroom.

 

Eenmaal op je website aangekomen, wil die bezoeker natuurlijk als eerste weten of hij op de juiste plek is aangeland. In één oogopslag zal duidelijk moeten zijn waar de website over gaat. Of hij hier een oplossing voor zijn probleem of een antwoord op zijn vraag vindt. Anders is-ie meteen weer gevlogen. Check je eigen homepage hier maar eens op.

 

Klanten zullen nooit meteen iets bij je kopen als ze je nog niet kennen. Je zult eerst een band met ze op moeten bouwen en daar heb je meerdere contactmomenten voor nodig. Die kun je realiseren als je zorgt dat je het e-mailadres krijgt en vervolgens nieuwsbrieven stuurt met waardevolle content. Om dat op een soepele manier te kunnen doen, maak ik gebruik van een professioneel e-mailmarketingsysteem. Autorespond is wat mij betreft een aanrader. Klik hier voor meer informatie en een gratis proefaccount.

 

Het e-mailadres van jouw bezoeker krijg je natuurlijk niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen! Je zult er iets voor terug moeten geven. Een aantrekkelijk digitaal cadeau. Een gratis e-book bijvoorbeeld, een e-course of een korte serie instructievideo’s. Mensen willen geen nieuwsbrieven ontvangen. Zeker niet als ze alleen maar informatie bevatten over jou en jouw diensten.

 

Noem je nieuwsbrief overigens nooit “nieuwsbrief”. Geef er een andere naam aan. Eén die aangeeft wat jouw nieuwsbrief oplevert. Het kan een creatieve uitspatting zijn, maar dat hoeft niet. Ik formuleer het zelf als volgt: “Het e-book belandt razendsnel in je mailbox. Bovendien ontvang je voortaan regelmatig waardevolle tips om met gemak meer klanten te vinden, zodat je bedrijf nog meer impact krijgt!”

 

Je nieuwsbrief (die je dus niet zo noemt) zal een uitgebalanceerde combinatie moeten zijn van nuttige en inspirerende artikelen enerzijds en informatie over jouw aanbod anderzijds. Naast jouw kennis en visie, breng je heel gericht workshops, trainingsprogramma’s of adviestrajecten onder de aandacht.

 

Uitgebreide informatie over zo’n specifieke dienst zet je dus weer op je website. Je maakt er een aparte landingspagina voor met wervende teksten, die herkenning oproepen bij de lezers. En die klip en klaar aangeven welke resultaten zij ermee kunnen bereiken. Praten in baten is hier ook weer essentieel.

 

De landingspagina completeer je met een concrete oproep tot actie. Je vraagt letterlijk of ze zich willen aanmelden en je vertelt erbij hoe ze dat kunnen doen. Heel veel zelfstandige dienstverleners vergeten dit of houden het vaag. Ze vinden het eng of opdringerig en gaan ervan uit dat klanten uit zichzelf contact op zullen nemen wanneer ze interesse hebben. Geloof me, dat doen ze dus niet. Je helpt ze pas echt door heel duidelijk aan te geven wat ze moeten doen om de volgende stap met jou te zetten.

 

Ik zeg… weg met die mooie website, ga voor resultaat!

 

Nicolette Heinsbroek

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.