Zo check je de plakfactor van je marketingboodschap

Zo check je de plakfactor van je marketingboodschap

 

Ken jij de Plakfactor? Het boek van Dan & Chip Heath?

Die twee broers hebben gewoon tien jaar onderzoek gedaan naar de kenmerken van een beklijvende boodschap. Geweldig. Ze analyseerden honderden succesvolle ideeën. En op basis daarvan ontdekten ze zes principes, die bij elkaar opgeteld de plakfactor vormen. Ook voor jou een briljante checklist om je marketingboodschap super sticky te maken. Zodat je opvalt én in het brein van jouw doelgroep blijft hangen.

1. Eenvoudig

Bij dit allereerste en misschien wel het moeilijkste principe gaat het erom dat je de kern van je boodschap vindt. Dat je alle franje verwijdert tot je de zuiverste essentie overhoudt.

Eenvoudig is in deze context allerminst simplistisch. We worden meestal niet warm of koud van een lege oneliner. Een goede boodschap is compact genoeg om te blijven hangen en zinnig genoeg om een verschil te maken.

Bij jouw marketingboodschap gaat het erom dat je klanten willen horen wat voor hen cruciaal is. Wat is het allerbelangrijkste resultaat dat ze bereiken door met jou te gaan werken?

CHECK?!

2. Onverwacht

Een boodschap blijft plakken wanneer een verwachtingspatroon wordt doorbroken. Je hoort iets dat tegen je intuïtie indruist (jus d’orange is even slecht als cola) of dat haaks staat op een trend (het najagen van geluk maakt mensen ongelukkiger).

Met een onverwachte boodschap wek je nieuwsgierigheid op. Voor jou als dienstverlener zit ‘m dat in een eigenwijze, liefst tegendraadse visie op de problematiek van jouw klanten en de oplossing daarvan.

Denk eens na over de vraag welke oplossingen jouw doelgroep doorgaans zoekt en waarom die in jouw optiek niet werken? Wat werkt juist wel? En wat laten je concurrenten liggen in hun aanpak? Waarom werkt de jouwe beter?

CHECK?!

3. Concreet

Voor dienstverleners zoals jij en ik is dit derde principe een leuke uitdaging. Een fiets of een appeltaart verkopen is nou eenmaal concreter dan een coachtraject of trainingsprogramma. Een goede marketingboodschap bevat daarom sowieso het resultaat dat jouw klanten realiseren. Daar worden ze door getriggerd. En bij de formulering van die resultaten geldt ook: hoe concreter, hoe beter.

Ik zie maar al te vaak zinsneden langskomen als ‘het beste uit jezelf halen’, ‘dromen verwezenlijken’, ‘prestaties neerzetten’, ‘communicatie verbeteren’. Prachtig allemaal, maar ook super vaag.

Je maakt het concreter wanneer jij je klanten belooft dat ze een nieuwe baan vinden, 10 kilo afvallen, zelf hun website kunnen bouwen, 50% meer rendement uit hun reclame-uitingen halen of een opgeruimde kledingkast krijgen.

CHECK?!

4. Geloofwaardig

Wanneer geloven mensen jouw idee? Het beste bewijs zit ‘m in persoonlijke ervaring. Als je met eigen ogen gezien hebt dat het werkt, dat het helpt, dat het leuk is… Mensen jouw oplossing laten ervaren, is daarom een slimme strategie.

Maak bijvoorbeeld een weggever waarmee je ze stimuleert om met jouw oplossing, jouw ideeën, jouw methodiek aan de slag te gaan. Organiseer een gratis workshop of een event. Breng de deelnemers in actie, laat ze proeven aan jouw unieke benadering en zorg dat het smaakt naar meer!

Wist je dat beroemdheden een grote mate van geloofwaardigheid hebben? Ik introduceer hier dan ook graag de term ‘microberoemdheid’. Dat word je vanzelf als je een expert bent op een bepaald onderwerp binnen een specifieke doelgroep.

CHECK?!

5. Met gevoel

Geloof doet veel, maar niet genoeg. Geloof alleen maakt mensen niet enthousiast genoeg om daadwerkelijk tot actie, of liever nog tot aankoop over te gaan. Iedereen gelooft dat te veel vet eten tot gezondheidsproblemen leidt, maar doen we er ook wat aan?

Een interessant onderzoek wijst uit dat mensen waarbij eerst een emotie getriggerd wordt een dubbel zo hoge donatie geven aan een goed doel dan degenen waarbij eerst het analytisch vermogen wordt geactiveerd. Cijfers maken geloofwaardig, emotie zet aan tot actie.

Ken de emoties van je klanten. Waar maken ze zich zorgen over? Waar verwonderen ze zich over? Waar ergeren ze zich kapot aan? Waar zijn ze dankbaar voor? Waar worden ze super blij van?

CHECK?!

6. Met een verhaal

Verhalen werken magisch. Als vrienden je een verhaal vertellen, leef je automatisch mee. Wanneer je een verhaal hoort, ontstaan er plaatjes in je hoofd. Je ziet het helemaal voor je en daardoor zul je het makkelijk onthouden.

En nu denk je misschien… Een verhaal? Maar een marketingboodschap moet toch in 10 seconden? Nee dus. Dit zesde principes van Dan & Chip maakt maar weer eens duidelijk dat een sterke marketingboodschap meer is dan een uit het hoofd geleerde elevator-pitch.

Samenvattend…

een sterke boodschap is een eenvoudig, onverwacht, concreet, geloofwaardig verhaal met gevoel.

Blijf jij het lastig vinden om kort en krachtig te vertellen wat je doet met je business?

Krijg je jouw verhaal maar niet over de bühne?

Lijkt het je wat samen met mij op zoek te gaan naar de plakfactor van jouw marketingboodschap?

Meld je dan aan voor een gratis Business Energizer. In 45 minuten sparren we telefonisch of via Skype over jouw boodschap. Je hoeft er de deur dus niet voor uit.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.